Det norske konsulentselskapet Comperio har spesialisert seg på å levere søkeløsninger basert på Fast-teknologi.
Selskapets administrerende direktør fortalte i sommer at han mente søketeknologi blir en av Norges viktigste eksportartikler.
- Ja, søk blir like stort som fisk og olje, fortalte Jørn Ellefsen til digi.no.
Programvaregiganten Microsoft hadde måneden før slukt Fast, selve kromtappen innen norsk søketeknologi. Det var trist mente Ellefsen, men han deppet likevel ikke.
Grunnen var at han så for seg en kolossal mulighet ettersom Microsoft på sikt ville begynne å forrmidle Fast-teknologi til sitt enorme partnerapparat.
Nå følger Comperio opp sine egne optimiske spådommer fra i sommer. Midt i de turmulente finanstidene sørger selskapet for å etablere seg i USA.
- Internasjonal ekspansjon er nødvendig for å vokse slik vi ønsker. Åpningen av Boston-kontoret er et uttrykk for at vi lykkes med vekststrategien, forteller Ellefsen til Finansavisen.
Comperio-sjefen forklarer noe av vekstpotensiale med at Fast etter oppkjøpet konsentrerer seg om oppgaver innen forskning og utvikling. Selskapets tidligere kundeportefølje blir i stor grad overtatt av samarbeidspartenere, som blant annet Comperio.
At nettopp Boston er valgt er ikke tilfeldig. Ifølge Ellefsen er området fullt av medieaktører. Selskapet hans har dessuten fått mye hjelp og støtte av Innovasjon Norge, som også holder til i byen.
Les også:
- [04.09.2013] Norsk søkeselskap snublet i USA
- [23.11.2009] Unicef valgte norsk søkeselskap
- [05.03.2009] Han skal hundredoble Fast
- [28.01.2009] Ruster opp norgesportalen med Fast-teknologi
- [13.05.2008] - Søk blir like stort som fisk og olje