Apple kunngjør nå at MacWorld-utstillingen i januar blir selskapets siste. Toppsjef Steve Jobs vil heller ikke holde den etter hvert så omtalte hovedtalen.
Macworld har i en årrekke fungert som Apples desidert viktigste utstillingsvindu for nye produkter, både innen programvare, maskinvare og dingser.
Arrangementet har fremstått som en gedigen teknologisk «gudstjeneste», der menigheten sitter trollbundet mens sjefen sjøl forkynner og lanserer nye produkter.
Hovedtalene til den myteomspunne Jobs har fremstått som de reneste klimaks, der selskapets nyheter for første gang har vært avduket. Det hele godt hjulpet av ofte kryptiske markedskampanjer og et nærmest paranoid hemmelighold i forkant.
iPod, iPhone, operativsystemet OS X, og nettleseren Safari er bare noen av de mange «pakkene» som første gang har vært åpnet fra scenen på Macworld.
De gangene selskapets nyheter på messen har vært få eller skuffende, har markedet reagert med å sende aksjekursen ned som en stein.
Men nå er det altså slutt, og begrunnelsen selskapet kommer med er at de når ut til flere mennensker på flere ulike måter enn noensinne. Utstillinger oppfatter de som en veldig liten brikke i spillet om oppmerksomhet fra kundene.
En økende interesse for Apples egne butikker trekkes frem som noe av bakgrunnen. Det finnes noen av disse også i Norge, om enn ikke så mange. På verdensbasis besøkes butikkjeden av 3,5 millioner kunder hver uke ifølge selskapet. Selskapets nettbutikk blir også fremhevet som en viktig salgskanal.