Indias største leverandør av IT-tjenester, Tata Consultancy Services (TCS) leverte i går tall for desemberkvartalet, regnskapsårets tredje.
Sammenliknet med samme kvartal i 2007, sto omsetningen stille på 1,483 milliarder dollar. Resultatet økte med 18 prosent til 276 millioner dollar. Tallet på ansatte økte med nærmere 8 700, til 130 343. Av disse har 52 prosent minst tre års erfaring med IT-drift og tjenester.
Administrerende direktør S. Ramadorai sa at den vedvarende framgangen til TCS skyldes et diversifisert kundegrunnlag og fokus på kostnadseffektiv drift. Han passet på å framheve selskapets verdigrunnlag, uten å nevne den svindelbefengte konkurrenten Satyam.
– Vi har en disiplinert og profesjonell tilnærming til ledelse, og vi har alltid vært en rollemodell for bedriftsledelse, gjennom å satse på innsyn, etikk og integritet. Dette er verdier som er nedfelt i Tata-gruppens «Code of Conduct», sa Ramadorai.
Disse retningslinjene har imidlertid ikke hindret episoder som har ført til at Verdensbanken nekter å inngå noe kundeforhold til TCS.
Et annet IT-selskap i Tata-gruppen har imidlertid problemer.
Dow Jones Newswires melder at Tata Communications Ltd (TCL), tidligere kjent som Videsh Sanchar Nigam, har nådd et «kritisk» likviditetsnivå, og vil trenge en kapitaltilførsel for å overleve regnskapsåret 2009–2010. TCL er tele- og bredbåndsoperatør. De leverer tjenester innen tale og data, og opererer flere undersjøiske kabler. De har en årsomsetning på 1,7 milliarder dollar og en stab på over 5 100.
TCL er børsnotert i Mumbai og New York, og skal ha behov for nye 600 millioner dollar i kapital. Det er søkt tillatelse fra indiske myndigheter om en emisjon, som kan hente inn 200 millioner dollar. Resten må lånes.
Les også:
- [15.07.2011] - Dårlige tider driver tjenesteutsetting
- [27.10.2009] Indias IT-giganter i klar vekst
- [13.01.2009] Verdensbanken svartelistet indisk IT
- [05.11.2008] Avslører «grønn IT» som mer prat enn handling