BEDRIFTSTEKNOLOGI

Lysdioder skal gi sikrere Internett i fly

Med lys i stedet for radiosignaler skal Internett-aksess i flykabinen bli mindre problematisk.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
20. jan. 2009 - 08:48

Selv om mange nyter det at man ikke får gjort stort når man flyr, og dermed kan slappe av skikkelig, er det andre som virkelige ønsker eller har behov for å jobbe og å ha kontakt med omverdenen. Derfor har flere flyselskaper med vekslende hell tilbudt Internett-tilgang ombord i flyene.

Vekten til alle typer utstyr som er ombord i et fly, er en vesentlig faktor. Dersom man skal koble opp alle seteplassene med vanlige nettverkskabler, utgjør dette, sammen med huber og switcher, en betydelig mervekt. Alternativet, med radiobasert WLAN, er heller ikke ønskelig, siden radiosignalene kan forstyrre flyet egen radio og instrumenter. Likevel har flere flyselskaper basert slike tjenester på nettopp WLAN.

Derfor har det engelskspråklige Jacobs University Bremen i Tyskland mottatt 673.000 euro fra det tyske finansdepartementet for å utvikle en trådløst, lysbasert kommunikasjonsteknologi for flykabiner.

Sentralt i systemet er et optisk grensesnitt for datakodete lyssignaler fra LED-er (Light-Emitting Diode). Disse skal ha både de elektronimagnetiske egenskapene som kreves og skal gi en betydelig vektreduksjon sammenlignet med kabelbaserte løsninger.

Datakode variasjoner i strømforsyningen induserer samsvarende svingninger i diodens lysintensitet. Dette skal ikke kunne merkes av et menneskelig øye, men kan registreres av en følsom, optisk detektor.

Denne sensoren skal dog bare være følsom for visse signalsvingninger. Den skal for eksempel ikke la seg påvirke av sollys. I forsøkene er det blitt benyttet både synlig og infrarødt lys.

Løsningen skal åpne for overføringshastigheter på mer enn 100 megabits per sekund. Avhengig av bruken, er rekkevidden for systemet typisk mellom én og ti meter, men den absolutte maksimumsavstanden mellom utstyret skal være på opptil 100 meter.

Prosjektet ledes av Harald Haas, professor i elektrisk teknikk. Prosjektet, som etter planen skal vare i tre år, gjøres i samarbeid med blant annet Airbus Deutschland, Fraunhofer-Gesellschaft, Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) og TU Dresden.

Hovedfokus for prosjektet er å utvikle et cellulært, optiks kommunikasjonssystem som gir tilgang til flere brukere. Dessuten skal den optiske kanalen testes med overføring av flere samtidige datastrømmer ved hjelp av romlig multipleksing. I tillegg skal det utvikles algoritmer som skal åpne for en intelligent tilpasning av overførings- og mottaksparametere for å unngå interferens med annet elektronisk utstyr ombord. Dette kalles kognitiv radio. Algoritmene skal også kunne dynamisk regulere ressurstildelingen i et flerbrukermiljø.

Det endelige målet er å lage testsystemer og å utvikle prototyper som vil forberede direkte industriell implementering av teknologien i framtidige fly.

Det er ikke kjent om dette prosjektet på noen måte samarbeider med forskerne knyttet til College of Engineering ved Boston University, som også forsker på trådløse datanettverk basert på lysdioder.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Les mer
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra