FORBRUKERTEKNOLOGI

Norske hoteller satser på Microsofts lysbord

De ansatte i Choice Hotels skal konkurrere om hvordan «Surface» best kan tjene gjestene.

27. jan. 2009 - 08:04

Hotellkjeden Choice Hotels Scandinavia har gått sammen med den norske IT-bedriften IntelliSearch om å prøve ut hvordan Microsofts lysbord «Surface» kan brukes til å gi gjestene bedre tjenester.

Microsoft Surface er en dataskjerm på 30 tommer med et spesielt tilrettelagt grensesnitt. Det står horisontalt, nedfelt i et bord. Objektene på skjermen manipuleres av brukerens håndbevegelser. Microsoft tenker seg anvendelser innen utdanning og tjenesteyting. Det pågår forsøk i Bærum kommune med et pedagogisk prosjekt for jenter i ungdomsskolen.

    Les også:

Choice tenker seg hvordan bordet kan gjøre det enklere for gjester å bestille fra en bilderik meny.

– Tenk deg at du sitter i baren og menyen popper opp på bordflaten foran deg og du kan velge bare ved å trykke på drinken du vil ha. Du kan bestille akkurat når du ønsker det. Aldri mer trenger du å vente på kelneren for å bestille, sier Oscar Engeli, IT-sjef i Choice.

Choice presenterte lysbordet på sin tre dagers vinterkonferanse som avsluttes i Stockholm i dag. De utfordrer sine ansatte med en konkurranse der oppgaven er å foreslå hvordan lysbordet best kan utnyttes inntil hotellene. Vinneren skal få sitt forslag utviklet av IntelliSearch.

Juryen for konkurransen består av Shahzad Rana fra IntelliSearch, Oscar Engeli i Choice og toppsjef Knut Aasrud i Microsoft Norge.

Choice Hotels Scandinavia er Skandinavias største hotellkjede med mer enn 160 hoteller og flere enn 8500 ansatte. Konsernet markedsfører merkenavnene Comfort, Quality, og Clarion.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.