Nettportalen ABC Startsiden og A-pressen går sammen om en ny annonsesatsing på nettet. Håpet er å stjele lukrative markedsandeler fra markedsledende Google.
Det er i markedet for såkalte kontekstuelle annonser, det vil si innholdsrelatert reklame på internett, at den nye alliasen satser på å konkurrere mot søkegiganten.
Annonsene skal distribueres av det nye selskapet MyAd, som har inngått avtaler med 15 ulike medieaktører.
Startsiden kjøper nå halvparten av aksjene i MyAd og blir likestilt deleier med Mediehuset Digital AS, et datterselskap av A-pressen.
- For at MyAd skal lykkes er det viktig å ha sterke partnere som har eierskap til tjenesten og som vil løfte selskapet videre, sier administrerende direktør Erland Bakke i Mediehuset Digital i en pressemelding.
Annonsene selskapet skal selge vil i første rekke bli vist på Startsiden, Nettavisen, NA24, ABC Nyheter, Biip.no, samt de lokale nettavisene i A-pressesystemet. Distribusjonen skal favne totalt fem millioner unike brukere i uka.
Samtidig er ikke MyAd-satsingen fremmed for å satse også internasjonalt. Det jobbes for tiden med å finne strategiske partnere for dette. Målet for eierne er å skape et produkt som gir en såkalt «long tail»-effekt for flere nettsteder.
- Vi har stor tro på det kontekstuelle annonsemarkedet i tiden fremover, der annonsemarkedet for øvrig er usikkert. MyAd.no er perfekt posisjonert til å ta markedsandeler i et marked sterkt preget av Google, og ABC Startsiden kan bidra med både erfaring og trafikk for å sikre dette, sier redaktør og sjef for ABC Startsiden Espen Udland.
Det er ikke første gang norske selskaper har tatt opp kampen mot Google. Den Schibsted-eide søkemotoren Sesam har tapt flere hundre millioner kroner på sin satsing, men har ikke lykkes med å ta skalpen til Google.
Søkemarkedet i Norge beregnes til å være verdt mellom 700 millioner og én milliard kroner årlig. Google oppgir ikke tallene, men antas å ha et sted mellom 60 til 80 prosent av markedet.