FORBRUKERTEKNOLOGI

Hjelper deg å bytte bank

Nettportal vil gjøre det enklere å bytte – eller innhente bedre betingelser hos banken din.

28. jan. 2009 - 11:19

Føler du at banken din gir dårligere betingelser eller tjenester enn du forventer? Da er det kanskje på tide å bytte.

Alle vet at det kan være mye penger å spare, enten ved å be om bedre betingelser gjennom nåværende kundeforhold, eller ved å bytte til en annen bank.

Mange er likevel i tvil om hvordan de går frem, og disse vil finansportalen.no hjelpe. I dag lanserer nettstedet en løsning, som de håper vil hjelpe deg i gang med å bytte bank.

Fra før har dette prisbelønnede nettstedet samlet en oversikt over produkter og priser fra alle landets banker. I dag lanserer de et nytt verktøy som gjør kunder i stand til å sette i gang forhandlinger med bankene på bakgrunn av oversikten.

- Dette gjør det lett for kundene å utnytte konkurransen mellom bankene. Det gjør det også lett for ivrige banker å skaffe seg nye kunder, sier redaktør for finansportalen.no, Elisabeth Realfsen.

Samtidig som du sammenlikner produktene på nettstedet, og er i «sammenlikningsmodus», vil du kunne henvende deg direkte til bankenes mottaksapparat, og be om bytte av bank, tilbud, eller bedre betingelser hos din egen bank.

Prutingen, eller bankbyttet, må du fortsatt gjøre selv. Men du kan starte prosessen i nettportalen. Bankene vil fremdeles foreta en skikkelig kredittvurdering før du får lån.

- Vi har nå laget et verktøy som stimulerer til økt konkurranse, samtidig som det bygger på bankenes egne rutiner. Løsningen er tilrettelagt slik at også bankene får et verktøy som er tilpasset avtalte og omforente handlingsregler og skjema etablert i næringen. På denne måten bidrar portalen til at alle parter skal kunne gjennomføre et bankbytte på en mest mulig enkel og effektiv måte, sier Realfsen.

Sparebankforeningens nettbankundersøkelse 2008 viste at til tross for at 650 000 bankkunder enten hadde byttet eller vurderte å bytte bank i løpet av det siste året, er det langt vanligere å ha et trofast forhold til banken sin.

I undersøkelsen sa 83 prosent at de hadde brukt samme hovedbank i mer enn fem år, mot 80 prosent året før. Bare fattige fire prosent av kundene oppga at de har hatt samme bank i under ett år.

- Hensikten med Bytt Bank-løsningen på finansportalen.no er at flere forbrukere skal kunne prute eller forhandle med nåværende eller ny bankforbindelse for å oppnå bedre betingelser ved kjøp av finansielle produkter og tjenester. Vi ser med stor tilfredshet på samarbeidet mellom finansportalen.no og bransjen, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.