Oslo/Bergen (NTB-Kjell Sletta): Mange er misfornøyde med leverandørene av tele-, TV- og bredbåndstjenester, viser klagestatistikken fra Forbrukerombudet.
Totalt mottok ombudet 7.229 klager og henvendelser i fjor. Klager på markedsføring og avtalevilkår innenfor området IKT-tjenester topper statistikken.
– Det høye klagetallet viser at det fortsatt gjenstår mye arbeid før forbrukerne får trygge løsninger på IKT-området. Derfor er dette ett av våre viktigste satsingsområder i 2009, sa forbrukerombud Bjørn Erik Thon da han presenterte klagestatistikken onsdag.
Barn og unge lokkes
Thon er spesielt opptatt av at barn og unge lokkes til å inngå kostbare avtaler på mobil og internett. Han vil derfor se nøye på markedsføringen av slike tjenester.
Forbrukerombudet vil også arbeide for at det skal bli enklere å orientere seg om prisene på slike tjenester.
Når det gjelder TV-tjenester – leveranse av programmer over kabel, satellitt eller på annen måte – vil han se på markedsføring, gebyrer og kontrakter fra de ulike tilbyderne.
Aggressivt salg
Forbrukerombudet har også registrert mange klager på aggressive salgsmetoder og markedsføring når det gjelder forsikring, lån og kreditt fra finansbransjen. Forbrukerombudet sier at finanskrisen gjør det enda viktigere at finanstjenestene markedsføres på en riktig måte.
– Vi vil i 2009 gjøre et krafttak på forsikringsmarkedet og særlig fokusere på pensjonsforsikringer, barneforsikringer og helseforsikringer, sier Thon. Han vil se til at markedsføringen av slike produkter ikke blir påtrengende eller at den på en urimelig måte spiller på forbrukernes frykt eller dårlige samvittighet.
På finansområdet vil Forbrukerombudet også følge med på nye spareprodukter som kommer etter at de mest kompliserte strukturerte produktene nå er ute av markedet.
Reiseliv og telefonsalg
Også kategorien reiseliv/transport ligger høyt på statistikken over klager. Mange av klagene gjelder flyselskapers markedsføring av lavprisbilletter.
I fjor var det mange som klaget på ulike former for uønsket reklame. Mange klager var knyttet til telefonsalg, uadressert reklame og spam.
Thon viser til at den nye markedsføringsloven trer i kraft 1. juni i år.
– Forbrukerombudet får bedre sanksjonsmuligheter. I tillegg innføres strengere krav til å inngå avtaler ved telefonsalg. Dette gjør det mulig for oss å gjøre en enda bedre jobb mot useriøse telefonselgere, sier Thon.
Les også:
- [16.02.2009] - Operatørene tjener på å forvirre kundene
- [07.01.2009] Apple ga etter for forbrukerkrav
- [18.12.2008] Ulovlig billig-kampanje fra Chess
- [21.11.2008] Samler seg mot uønsket SMS-reklame
- [01.09.2008] Vil begrense barns mobil- og netthandel
- [04.04.2008] Stopper Telenor-kampanje for andre gang