- Arbeidsgivere som vil ta seg til rette kan vise til disse vage reglene, sier partner i advokatselskapet Grette, Jarle Roar Sæbø til digi.no.
IT-minister Heidi Grande Røys presenterte i går nye regler som skal begrense sjefens innsyn i de ansattes e-post. Statsråden sier de vil skape forutsigbarhet både for arbeidstager og arbeidsgiver.
Sæbø, som har ti års erfaring med teknologirelatert juss, er derimot skuffet, og mener at den nye e-postforskriften gir mindre presise vilkår sammenlignet med høringsutkastet som ble sendt ut.
Etter det Sæbø erfarer får ikke den ansatte nå en ubetinget rett til å være til stede når sjefen skal gå gjennom e-post.
- Dette er en reduksjon i vernet. I høringsutkastet var dette en «skal-regel». Men i de endelige reglene er dette endret til en «så langt som mulig-regel». Dette vil åpne for ulik praksis, advarer han.
Et pålegg i forskriften om at e-postkassen umiddelbart skal stenges når noen sier opp sin stilling er han særlig kritisk til.
§ 9-4 Sletting mv. ved opphør av arbeidsforholdet
Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakers e-postkasse mv. avsluttes og innhold som ikke er nødvendig for den daglige driften av virksomheten slettes innen rimelig tid.
- Jeg er veldig kritisk til dette pålegget. Tidligere fikk man gjerne en melding om at vedkommende hadde sluttet. (autosvar, journ.anm.)
- Pålegget er egentlig ganske tullete, og kan få store konsekvenser. Man kan for eksempel tenke seg selgere med kundekontakter som forsøker å ta kontakt med virksomheten. For disse blir det forbudt å henvise til andre i bedriften.
Ifølge Sæbø var ikke dette punktet med i høringsutkastet. Det ble altså lagt til etter forslaget var sendt på en bred høringsrunde.
- Jeg ble overrasket, og synes det er synd at de gjør dette på den måten. Da får ikke aktørene mulighet til å uttale seg om punktet.
Sæbø legger til at han mener det var på høy tid at det kom en forskrift, og at det er positivt at vi nå har fått et regelsett å forholde oss til.
- Tidligere hadde vi ingen regler, og måtte anvende de generelle reglene i personopplysningsloven. Det ga veldig stor tolkningstvil i forbindelse med ansattes e-post, sier han.
Personvernkommisjonen la nylig frem sin rapport hvor de peker på at økt bruk av teknologi skaper nye personvernutfordringer i arbeidslivet. Den reviderte personopplysningsloven har til hensikt å redusere uklarhetene på dette området.
Reglene er egentlig ikke gode nok til verken å ivarte arbeidsgivers eller arbeidstakernes interesser - Fornyingsdepartementet burde ha behandlet spørsmålet om annen data enn e-post på en bedre måte. For eksempel word-dokumenter som lagres på pc-en, som også kan være privat informasjon. De nye reglene er så vidt innom dette, men ikke i stor nok utstrekning etter mitt syn.
- Synes du de nye reglene ivaretar arbeidstakernes rettigheter på en god måte, slik fornyingsministeren hevder?
- Nei, jeg synes det er litt halvveis. Reglene er egentlig ikke gode nok til verken å ivarte arbeidsgivers eller arbeidstakernes interesser, sier advokat Jarle Roar Sæbø.
Den reviderte personopplysningsforskriften trer i kraft 1. mars 2009. Les også fornyingsdepartementets pressemelding om endringene, med lenke direkte til endringsforskiften (PDF).
Les også:
- [05.03.2009] Finland vedtok ny e-postlov
- [02.02.2009] Nye regler for e-postsnoking