Ingen av søkemotorene som slåss med Google ser ryggen til søkegiganten i kappløpet om å være størst. Men fortsatt er det mange om beinet i dette markedet, og søkerivalene prøver seg stadig med nye funksjoner for å kapre flere brukere.
Søkemotoren Ask.com, som er internetts fjerde mest brukte søketjeneste, inngår nå samarbeid med IT-sikkerhetsleverandøren Symantec, ifølge nyhetsbyrået Associated Press (AP).
Sammen med søkeresultatene vil det heretter dukke opp fargede ikoner, som indikerer om de ulike nettsidene er trygge å besøke, ikke ulikt advarselen Google gir om potensielt skadelige nettadresser.
Advarslene om farlige nettbesøk som Ask.com gir vil kun komme Symantec-kunder til gode.
Uten antivirusløsningen Norton dukker de ikke opp.
De som har denne programvaren får beskjed om sikkerhetsnivå via fire forskjellige fargekoder - grønt er trygt, gult er risikabelt, rødt er usikkert og grått ukjent.
Nettsteder defineres som usikre dersom de utgir seg for å være noe annet enn det de er. Også nettbutikker med manglende sikkerhet eller uhederlig virksomhet får denne betegnelsen, ifølge Symantec.
Avtalen mellom søkemotoren og sikkerhetsselskapet gjelder for to år. Det er ikke kjent hva de ulike partene betaler for samarbeidet.
Tidligere har Yahoo gjort en lignende avtale med Symantec-konkurrenten McAfee.
Advarsler mot usikre nettsider i søkemotorenes trefflister er imidlertid ikke alltid til å stole på. Det ble demonstrert til fulle forrige helg, da Google dummet seg ut. Søkemotoren advarte da mot samtlige nettsider på internett, etter en menneskelig svikt ved oppdatering av svartelisten over farlige nettadresser.
Les også:
- [08.07.2009] Symantec lanserer ny modell for pc-sikkerhet
- [31.03.2009] Vårkolleksjon for pc-sikkerhet
- [02.02.2009] Google dummet seg ut