IT-NORGE

IT-feil i NAVs milliard-prosjekt

Første fase av pensjonsreformen er i gang. Men ikke alt går på skinner.

4. feb. 2009 - 09:14

Nye pensjonsregler i Norge er et av Norges største IT-prosjekter i milliardklassen. Arbeidet med pensjonsreformen har pågått i mange år og innebærer blant annet pålagt tjenestepensjon i alle bedrifter.

Nå er første del av pensjonssystemet ferdig, men det har ikke gått knirkefritt.

En IT-feil har ført til at 9.000 av totalt 1,2 millioner pensjonister har blitt trukket for mye i skatt. Andre har igjen blitt trukket for lite i skatt. Trafikken har til tider kollapset og publikum har ikke fått tilgang til NAVs nettsider.

Nav-sjef Tor Saglie sier til Aftenposten at dette ikke er mye å snakke om i forhold til alt som kunne gått galt med et av Norges mest kompliserte IT-systemer.

Over 300 milliarder kroner i trygd, pensjoner og andre ytelser til nordmenn håndteres gjennom NAVs servere. Det utgjør en tredel av statsbudsjettet.

Det offentlige har slitt med IT-skandaler og store kostnadsoverskridelser på blant annet trygdesystemet Tress, det nye billettsystemet Flexus og vegvesenets førerkortregistrering Autosys.

Pensjonsreformen er Norges største SOA-prosjekt. IT-løsningen skal etablere automatisk saksbehandling og selvbetjeningsløsninger over Internett for publikum.

Regjeringen anslår at de totale reformkostnadene vil komme på om lag fire milliarder kroner – inklusive IKT-utgiftene på 1,3 milliarder. De årlige utgiftene framover vil bli styrt av takten for etablering av NAV-kontorene.

Accenture har vært ansvarlig for forprosjektet med opptil 80 personer som har jobbet mot NAV. IBM tapte den viktige NAV-kontrakten, mens CapGemini og Steria har også nytt godt av konsulentoppdrag mot den offentlige aktøren.

Fase 2 er altså nå avsluttet med nytt saksbehandlingssystem for pensjon og en selvbetjeningsløsning for publikum. Disse skal gi høy servicegrad overfor brukerne og redusert ressursbehov i framtidig saksbehandling. Systemene skal understøtte de framtidige arbeidsprosessene på pensjonsområdet i NAV.

Fase 3 er innføringen av det nye regelverket. De foregående faser skal forberede for implementering av en modernisert folketrygd.

Man tenker kanskje ikke på NAV som noen IT-bedrift, men med sine 200 ansatte som jobber med drift og utviklingsoppgaver, har NAV et betydelig IT-miljø målt i forhold til norske bedriftsstørrelser.

NAV ansatte i fjor 25 nye IT-folk som skal jobbe med pensjonsreformen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra