Ifølge en undersøkelse av Delta Airlines utgjør forsinkelser eller svinn av bagasje på flyplassen over 100 millioner dollar.
Dette vil gründer Roger Faane gjøre noe med. Han lanserte «luggage connecting passengers» (LCP) på tv-programmet Skaperen 2007. Han kom videre i konkurransen, men måtte trekke seg tilbake på grunn av sykdom.
Faane har jobbet videre med forretningsideen og utviklet den til også å gjelde sikkerhet. Savanne og Rossbach Norge har stått bak programmeringen.
Løsningen skal gi service for passasjerene og sikkerhet for flyplassene gjennom bruk av passiv rfid-teknologi. Enkelt forklart mottar passasjerer sms via mobil telefon når bagasjen er klar for avhenting ved ankomsthallen. I tillegg gir den signaler når man går igjennom sikkerhetskontrollen.
- Jeg har vært en del ute og reist og har mange ganger måtte vente lenge, opp til en time før bagasjen er klar, sier Faane til digi.no.
Tanken er at løsningen også skal bidra til større sikkerhet på flyplassen ved at den passive rfid brikken identifiserer riktig eier til bagasjen.
Flyplasser har også i dag rfid–teknologi når man leverer sin bagasje (check-in). Men den identifiserer ikke riktig bruker når man forlater passkontrollen. Og kan da heller ikke sjekke hvem som stikker av med feil bagasje.
En Bluetooth-løsning finnes også på markedet, den har aktiv sender og har en rekkevidde bare på 10-20 meter.
I tillegg har SAS en løsning som skal skanne fingeravtrykk. Løsningen har vakt mye diskusjoner.
Løsningen som Faane har utviklet består av en passiv rfid-brikke som identifiseres med passasjer. Rfid-brikken skaper forbindelse mellom passasjer via sms til brukerens mobil. Deretter går passasjer til sikkerhetskontroll og identifiserer seg selv med bagasjen.
Faane ser også for seg en opplysningstjeneste på mobilen som forteller om trafikkbildet og kollektivtransport på forskjellige språk når man er på flyplassen og venter på bagasjen. I tillegg kan den virke som reklamekanal ved at bruker mottar tilbud fra taxfree.
Siemens AG i München er blitt kontaktet for et mulig videre samarbeid. De er allerede store på håndtering av innsjekket bagasje ved bruk av rfid-teknologi.
Faane har også fått drahjelp av tidligere Hydro-direktør Tor-Geir Engebretsen til å finne mulige partnere i markedet. Athene Prosjektledelse skal hjelpe med forstudiesøknad til Innovasjon Norge. Hovedmålet er å få prøvd dette ut på Gardermoen.
Mange av komponentene finnes allerede i dagens marked, men programmeringen for tjenesten er ny. Nå vil Faane overbevise flyplassen og flyselskapene at denne ideen har inntjeningspotensial.