TELEKOM

Flytt hele sentralbordet til nettleseren

Norsk produkt skal forenkle telefonbruken i bedriftene.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. feb. 2009 - 08:16

Norske Zisson har utviklet et sentralbord- og callsentersystem for bedrifter som verken krever lokal maskinvare, telefonilinjer eller krevende installasjon. Hele sentralbord- og administrasjonsløsningen er webbaserte og betjenes fra en nettleser, helt uavhengig av hvilken PC som benyttes. Systemet støtter både GSM-mobiler, IP-telefoner og mobiler med IP-telefoniklient.

Ole Martin Olsen, administrerende direktør i Zisson, forteller til digi.no at ingen av løsningens enkeltdeler er unike. Det er den kombinerte pakken som skal være unik.

Foreløpig har Zisson én partner, teleselskapet TDC, som tilbyr løsningen under navnet TDC Silver.

- I tillegg til å utvikle løsningen, er det også vi som drifter den. Plattformen er hektet rett TDCs svitsj. Dette gjør det mulig å komme med ny funksjonalitet uten at nettet må tas ned, forteller Olsen.

- Målet vårt er at kundene skal ligge i front til enhver tid.

Olsen forteller at økende bruken av mobiltelefoner på begynnelsen1990-tallet bidra til at bedriftens sentralbord mistet kontrollen over de ansattes tilgjengelighet. Funksjonalitet gikk tapt i forhold til tradisjonelle løsninger.

Ole Martin Olsen
Ole Martin Olsen

- IP-telefoni kom allerede i 1998, men først i 2007 kom det mobiler med bra IP-telefoniklient, nemlig fra Nokia, sier Olsen. Denne klienten er basert på den vanlige SIP-standarden.

Derfor tilbys tjenesten bare til Nokias mobiler i E- og N-serier. Det kreves også at mobilene har WLAN-støtte for å benytte IP-telefonibiten av tjenesten.

Det man som kunde derimot ikke trenger, er en egen hussentral (PBX). Kunden trenger heller ikke å installere noen spesiell programvare, verken på telefoner eller PC-er.

digi.no har fått demonstrert hvordan en mobil kan knyttes til IP-telefoniløsningen. Mobilen tildeles et nummer sentralt og så sendes konfigurasjonen til mobilen som en tekstmelding, tilsvarende det man i blant må få tilsendt fra mobiloperatøren for å få blant annet MMS til å fungere. Det hele er gjort på sekunder. Dette var også mulig, selv om mobilen ikke hadde mobilabonnement hos TDC.

Enkelt oppsett av IP-telefoni for en Nokia-mobil.
Enkelt oppsett av IP-telefoni for en Nokia-mobil.

Også oppsett av faste IP-telefoner kan gjøres på et minutt ved hjelp av et webbasert brukergrensesnitt som man får adressen og innloggingsinformasjon til via e-post.

- Flere av bedrifter som har tatt i bruk løsninger velger derfor å gjøre installasjonen selv, forteller Olsen.

- Det er så enkelt at brukerne selv kan gjøre, men enkelte velger å overlate det til IT-avdelingen.

Olsen legger ikke skjul på fordelene med IP-telefoni sammenlignet med vanlig mobiltelefoni.

- Vi benytter en codec uten komprimering som gir 64 kbit/s tale. Dette gir mye bedre lydkvalitet enn GSM.

- Løsningen har full IN-funksjonalitet på toppen. Dette inkluderer mulighet for flere køer, tidsstyring, meny, parkering av samtaler, talepostkasse og all annen kjent funksjonalitet, sier Olsen.

Det webbaserte brukergrensesnittet alle får tilgang til sentralbordløsningen. Flere kan være logget på som sentralbord, men med prioritet på hvem som skal svare.

- Det er enkelte andre som har dette, men det leveres av en lokal PBX, sier Olsen, som mener det er ugunstig å legge for mye logikk lokalt.

Sentralbordet i Zissons nettleser-baserte løsning. Til høyre for navnene er det markeringer for brukernes status og tilgjengelighet.
Sentralbordet i Zissons nettleser-baserte løsning. Til høyre for navnene er det markeringer for brukernes status og tilgjengelighet.

Zissons tjeneste kjøres fra en sentral server og sentralbordgrensesnittet kan i praksis brukes fra alle steder hvor man har tilstrekkelig nettilgang, også hjemmefra eller fra en annen filial i bedriften.

Løsningen er knyttet til en webbasert nummeropplysningstjeneste, slik at man raskt kan se hvem som faktisk ringer.

I brukergrensesnittet kan man se tilgjengeligheten til alle de tilknyttede brukerne. Tilgjengeligheten inkluderer både via GSM og via IP-telefoni.

- Vi har jobbet mye med skjermbildet for å gjøre det enkelt, sier Olsen.

Zisson har en plan om å oppdatere programvare til løsningen fire ganger i året. Oppdateringene vil inkludere feilrettinger og komme med ny funksjonalitet som kundene ber om.

- Neste versjon inkluderer Outlook-integrasjon, blant annet med kalenderdelen, slik at sentralbordet kan vise hva de ansatte faktisk er opptatt med, forteller Olsen. Han legger til at løsningen også skal integreres med eJournal fra Superoffice.

Prisen på TDC Silver er for tiden 999 kroner i måneden for bedriften. I tillegg kommer det abonnementsavgift for hver bruker. En ren GSM-bruker betaler 139 kroner i måneden, mens en bruker med to SIP-kontoer og én mobil betaler 229 kroner i måneden.

Zisson, som holder til i Oslo, ble etablert av en gründergruppe som tidligere etablerte og drev fram tidligere Consorte. Zisson har i dag 12 ansatte. Gjennom TDC har selskapets system omtrent tusen brukere.

- Vi trodde dette ville være mest interessant for mindre selskaper, men det har vist seg at det er de større kundene som er mest interessert i det, sier Olsen, som mener at det særlig er den forenklede hverdagen til bedriftenes IT-ansvarlige som er årsaken til dette.

I alt er det omtrent tusen brukere av Zissons system i dag, via TDC Silver.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.