Den Schibsted-eide rubrikktjenesten Finn.no er blant landets største kommersielle internettsuksesser. De siste årene har portalen bidratt sterkt til konsernets inntekter.
Søkesatsingen og tapssluket Sesam befinner seg i andre enden av skalaen. Forsøket på å ta opp kampen mot søkegiganten Google er blitt konsernet største feilgrep noensinne.
Schibsted Søk har brent av over en halv milliard kroner på denne satsingen siden starten i 2005. Det har Finansavisen regnet seg frem til.
Regnskapstallene for 2008 legges frem senere i måneden, men medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities anslår at selskapet tapte 82 millioner i fjor. Legger man til tidligere driftsunderskudd og tap grunnet aksjesalg har Schibsted tapt 503 millioner kroner ifølge avisen.
Den halve milliarden er blåst, ettersom verdiene i selskapet i dag er nær null.
- For Schibsted er det en viss verdi i Sesam, både strategisk og økonomisk. Men ved salg kan jeg ikke se at det har noen særlig verdi, oppgir Schultz til Finansavisen.
Sesam måtte i 2008 legge om strategien kraftig. Ambisjonene om å ta opp kampen med Google på søk ble skrotet.
Målet nå er å være et katalogselskap og en utfordrer til Eniro.
- Strategisk er søkeord fortsatt et vekstområde, men det ble for ressurskrevende for oss. Derfor satser vi nå på katalog, oppgir finansdirektør Trond Berger i Schibsted til Finansavisen.
Les også:
- [04.05.2009] Kvasir innfører «søk 3.0»
- [01.04.2009] - Trist at Sesam legger ned
- [30.03.2009] Sesam forsvinner
- [03.02.2009] Oslo ned i minste detalj
- [30.01.2009] Finn.no begynner å merke krisen
- [12.06.2008] Finn.no er verdt 4,7 milliarder
- [25.04.2008] Schibsted reorganiserer rubrikk-satsningene
- [23.04.2008] Ansiktsløft skal gjøre Sesam lønnsom
- [03.04.2008] Skal fortsatt kjempe mot Google på søk
- [02.11.2007] For dyrt å bygge egen søkemotor
- [31.08.2007] Sesam skal forsøke på nytt
- [17.08.2007] Sesam fossblør penger og bytter toppsjef