FORBRUKERTEKNOLOGI

IE6-motstanden sprer seg

Kampanjen mot «nettleseren fra helvete» krysser nå landegrensene.

Kampanjen for å oppfordre brukere til å kvitte seg med IE6 sprer seg nå til andre land. Slik som her på det svenske nettstedet axbom.se.
Kampanjen for å oppfordre brukere til å kvitte seg med IE6 sprer seg nå til andre land. Slik som her på det svenske nettstedet axbom.se.
19. feb. 2009 - 11:43

Internet Explorer 6 fra Microsoft er nettleseren fra helvete, ifølge en rekke webutviklere. De er frustrert over dens manglende støtte for vedtatte webstandarder.

Mest av alt føler mange det meningsløst å bruke tid, og dermed penger, på å ta hensyn til det de oppfatter som 7-8 år gammel utdatert programvare.

På oppfordring fra utviklere hos Finn.no ble det denne uken startet en kampanje for å avlive den forhatte nettleseren. Ballen begynte raskt å rulle da en rekke av landets største nettsteder støttet opp om initiativet.

Kampanjen er nå i ferd med å spre seg til flere land, samtidig som stadig flere norske nettsteder og bedrifter engasjerer seg i saken.

Det oppfordres til å spre ordet videre og både selskaper og offentlige institusjoner utfordres, blant annet gjennom via sosiale nettjenester som Twitter og Digg.

Utvikleren Peter Haza fra Budstikka Media samler nå en oversikt over norske og internasjonale nettsteder som advarer mot IE6 på sin engelskspråklige blogg.

Han kan nå legge til digi.no på listen sin. Det ble nemlig nettopp besluttet at også vi, sammen med resten av nettstedene under Aller Internett, skal slutte oss til kampanjen, men med en viktig modifikasjon.

- Vi skal legge inn lenker ikke bare til den nyeste Internet Explorer, men også Firefox og Opera, sier utviklingsredaktør Einar Ryvarden i Aller Internett.

Terje Johansen, stedfortredende ansvarlig redaktør og COO i Aller Internett, fremholder at det ikke er snakk om en boikott, men en henstilling til brukerne om å oppgradere:

- Brukerne må få lese sidene våre med den nettleseren de ønsker. Men mange brukere vet nok ikke at de benytter et verktøy som har gått ut på dato, derfor ønsker vi å gjøre dem oppmerksomme på dette. Andre kan bruke henstillingen som argumentasjonshjelp overfor IT-avdelingene sine så disse kan foreta en oppgradering, sier Johansen.

- Dette er noe hele nettmediebransjen kan samle seg bak, og jeg håper de aller fleste kommer med samme henstilling. Vi har store nok utfordringer fra før om vi ikke må bruke tid på å legge ekstra skinner for smalsporede tog, sier Johansen.

Foreløpig ser det ikke ut til at noen av de større engelskspråklige mediene eller IT-nettstedene har fanget opp kampanjen. Dersom det skjer vil vil kampanjen trolig spre seg ytterligere.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.