Google har lenge utnyttet det brukerskapte innholdet fra selskapets øvrige innholdstjenester, blant annet Youtube og Panoramio, i forbindelse med selskapets karttjenester, Google Maps og Earth.
Nå går Google et skritt videre og kombinerer bilder selskapet har tatt med sine kamerautstyrte biler med geotaggede bilder Panoramio-brukerne selv har tatt.
Dette betyr at man kan få et enda bedre bilde av hvordan omgivelsene ser ut på det stedet man har navigert seg fram til Google Maps.
Foreløpig er det begrenset hvor mange steder som støttes av den litt omstridte Street View-funksjonen i Google Maps. Men Google utvider stadig området som dekkes.
I dette blogginnlegget skriver Googles Frederik Schaffalitzky at selskapet i første omgang har fokusert på å gjøre den nye funksjonen tilgjengelig i forbindelse med kjente landemerker over hele verden, men at den også er tilgjengelig i byer som New York, San Francisco, Roma, Tokyo, Barcelona og Sydney.
Schaffalitzky skriver videre at Google vil algoritmer for bildegjenkjenning for å vurdere om Panoramio-bildene også er egnet for plassering i Street View. De geotaggede bildene vises forøvrig Google Maps og Earth når skru på dette informasjonslaget i standardvisningen.
- På de fleste berømte steder i verden er konkurransen om plassen allerede hard, skriver Schaffalitzky, og henviser leserne til å ta en titt på Sagrada Familia i Barcelona i Street View-modus.
- I mindre trafikkerte gater i verden er det fortsatt i stor grad blanke lerreter, sier han og oppfordrer brukerne til å fylle dem med egne bilder.
Les også:
- [23.02.2010] Google Earth er klar for Android
- [03.12.2009] Utfordrer Google med bedre Bing Maps
- [05.08.2009] Se opp for Street View-bilene
- [22.04.2009] Google gatelangs i Norge
- [13.11.2008] Denne mobilen gir «streetview på steroider»
- [14.12.2007] Stadig mer kartdata lages av brukerne selv
- [01.06.2007] Google kjøper populær fototjeneste
- [25.05.2007] Ser på brukerskapt innhold som en trussel
- [11.01.2007] Google Earth satser på brukergenerert 3D