I USA blir 8,4 millioner hvert år rammet av ID-tyveri. Informasjon fra politiet og
datatilsynet viser at også i Norge gjør den datateknologiske utviklingen og bruk av internett ID-tyveri til et økende problem.
I forrige uke åpnet Vitensenteret i Trondheim en utstilling om identitets -tyveri. Via interaktive installasjoner får publikum se hvordan kriminelle kan skaffe seg personopplysninger og hvordan disse kan bli misbrukt til å kjøpe varer, opprette forbrukslån og leie biler i andres navn.


Utstillingen gir råd om hvordan man kan beskytte seg, og for at man skal forstå hvor lett det er å bli lurt.
- For oss er det viktig at utstillingen blant annet setter fokus på hvordan man kan
beskytte seg mot ID-tyveri, sier Teknologirådets prosjektleder Christine Hafskjold.
I Norge har vi ingen klare tall om hvor mange som rammes av ID-tyveri, men Leif T. Aanesen i Datatilsynet har uttalt at «Norge har blitt en stående buffet for
identitetstyver».
Da direktør Georg Apenes i Datatilsynet i fjor åpnet utstillingen ved Teknisk Museum,
uttalte han at all informasjon du legger ut på nettet kan misbrukes, og at det ikke alltid er like lett å fjerne informasjon som er lagt ut.
Tall fra USA viser at et offer for ID-tyveri gjennomsnittlig bruker 40 timer på å rydde opp.
Utstillingen er utviklet av Teknisk Museum i samarbeid med Teknologirådet, Datatilsynet, Kripos, NorSiS og Security Valley.