I forrige uke ble det gjort kjent at Store Norske Leksikon blir gratis tilgjengelig på internett.
Senior informasjonsarkitekt i konsulentselskapet Netlife Research, Mona Sverrbo Halland, er ikke imponert. Hun mener kampen mellom Store Norske Leksikon (SNL) og Wikipedia blir Davids kamp mot Goliat.
- Det hjelper dessverre ikke å kvalitetssikre innholdet hvis brukeropplevelsen ikke står i stil. Jeg finner flere grove svakheter og mangler ut fra et brukerperspektiv, sier Halland til digi.no.
Halland peker i sitt blogginnlegg på dårlig søkefunksjoner, treff i artikler uten innhold, kryptiske forkortelser og irrelante treff. Samtidig kommer hun med konkrete råd.
- Det virker for eksempel mot sin hensikt å forklare at noe er et bilde i stedet for å vise bildet, framholder Halland.
Bannerannonser i søkeresultat er både visuelt forvirrende og det minst sannsynlige stedet å generere annonse-klikk. Og skillet mellom kvalitetssikrede artikler og brukerartikler virker tilfeldig og forvirrende.
Netlife Research hjelper bedrifter å teste deres nettsider. Målet er å få brukerne til å finne frem kjappest mulig for å gjøre det de skal - og ikke minst, kommer tilbake.
Flere tusen personer for ulike kjente og mindre kjente norske nettsider er blitt testet.
Kunnskapsforlaget, som gir ut det tradisjonsrike leksikonet, vil satse på annonsesalg for å finansiere den kontinuerlige oppdateringen.
Leksikonet ligger tilgjengelig under snl.no. Arbeidet med å gjøre det gratis har fått støtte fra blant annet Kulturdepartementet.