Mens markedet for smarttelefoner tidligere har blitt dominert av Windows Mobile og Symbian OS, har det dukket opp flere populære alternativer de siste årene. Disse har attraktiv funksjonalitet, men mangler i noen tilfeller funksjonalitet eller støtte hos leverandører av bedriftsrettede systemer.
Samtidig opplever nok stadig flere virksomheter at de ansatte ikke er villige til å bli påtvunget en standard mobiltelefon, når de selv er vant til en mobil med langt mer funksjonalitet. Nylig ble den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa nevnt som eksempel på dette.
Alcatel-Lucent leverer blant annet telefoniløsninger til bedrifter. Representanter for selskapet sier til digi.no at for at en hussentral skal lykkes i markedet, må den støtte et bredt antall mobiler.
Markedsdirektør i Alcatel-Lucent i Norge, Tore Evensen, mener det at en klar trend i markedet er at krav fra nye brukere, som har vokst opp med teknologier som mobiltelefoner og Internett.
- Dagens tenåringer vet ikke hva det vil si ikke å være online. Disse bruker en del nye verktøy som vi eldre så vidt har begynt å se på. Det er disse brukerne som skal bekle jobbene framover. De vil kreve verktøy som fungerer ganske likt det de er vant med fra før, sier Evensen.
- Hussentralen er et sentralt element i bedriftens kommunikasjonsløsning, og avgjørende for å lykkes med effektiviserende kommunikasjonsløsninger. Da må hussentralen støtte den mobiltelefonen den ansatte har, ikke å forsøke å påtvinge de ansatte enkeltmodeller, forteller Kai Nordtømme, sjef for forretningsutvikling i Alcatel-Lucent i Norge, til digi.no.
Derfor har selskapet nylig kommet med støtte for iPhone og Blackberry i sine telefonsentraler.
Nordtømme mener at spesielt iPhone-støtten burde være interessant i det norske markedet.
- Dette vil gi brukerne støtte for kontaktsenter, tilgjengelighet, tilstedeværelse og annet på mobile og gjennom WLAN på linje med andre mobiler, forklarer han.
- Dette gjør iPhone til en mer fullverdig bedriftstelefon, også.
Mobiler basert på Android støttes foreløpig ikke.
- Vi monitorerer for øyeblikket Android tett for å se om det tar av i bedriftsmarkedet. Vi kan levere støtte raskt dersom Android får volum på bedriftssiden, forteller Nordtømme.
Alcatel-Lucents kaller denne typen tjenester for UC&C (Unified Communications and Collaboration). Klientprogramvaren for mobilene heter OmniTouch 8600 My Instant Communicator.
Klienten gir tilgang til i hovedsak fem kategorier med tjenester, det vil si telefoni, meldinger, samarbeid, tilstedeværelse og støtte for ett nummer, uansett oppkoblingsmåte.
- Vår visjon om mobilitet i bedriftsløsninger er basert på åpenhet og ikke minst utstrakt bruk av standarder. Vår filosofi, og ikke minst grunnlaget for vår suksess, er nettopp støtte og bruk av standarder og å ikke låse kundene til "hard kodet"-funksjoner og egenutviklede protokoller, mener Nordtømme.
Eksempler på dette er selskapets bruk av SIP-standarden (Session Initiation Protocol) og at alle serverdelene i selskapets løsninger helt siden 1999 har kjørt på Linux-servere, som kundene i alle fall til en viss grad kan velge selv.
- Vi mener det er en sunn tilnærming å integrere med det kunden har eller velger, sier Nordtømme. Det skal blant annet bety at dersom man vil ha oppgradert en liten bit, kan man slippe å måtte oppgradere mye annet.