Khronos Group kunngjorde i går et initiativ til å opprette en åpen, royaltyfri standard for å bringe akselerert 3D-grafikk til weben.
Selskapet står bak den svært utbredte OpenGL-familien med programmeringgrensesnitt (API) for 2D- og 3D-grafikk.
Etter et forslag fra Mozilla, har Khronos dannet en arbeidsgruppe som har fått navnet «Accelerated 3D on Web». Den skal utvikle en standard som skal offentliggjøres innen 12 måneder.
Khronos inviterer alle interesserte selskaper til å delta, å komme med bidrag og til å påvirke i hvilken retning arbeidet med spesifikasjonen skal ta.
Arbeidsgruppen vil vurderer ulike tilnærminger, inkludert å blottlegge OpenGL og OpenGL ES 2.0-funksjonalitet innenfor Ecmascript, som Javascript er basert på.
Khronos skriver i en pressemelding at økende Javascript-ytelse gjør at språket nå har kommet i en posisjon hvor det kan være et levedyktig utviklingsspråk for applikasjonsklasser som i dag skrives i C og C++.
Den nye standarden rettes mot grafikkutviklere som gjennom webapplikasjoner ønsker å tilby utvidete grafikkmuligheter til store brukergrupper. Dette gjelder ikke minst muligheten til å jobbe med 3D.
Det er Mozillas forslag å gjøre OpenGL ES 2.0s API og egenskaper tilgjengelige i en Ecmascript-container, vanligvis en nettleser, for å åpne for utvikling av kryssplattform webapplikasjoner med 3D-støtte. Noe av bakgrunnen for dette er at OpenGL støttes av alle vanlige operativsystemer for pc-er. Dessuten har stadig flere integrerte systemer støtte for OpenGL ES.
Tidspunktet for forslaget er nok ikke tilfeldig. Microsoft har allerede kunngjort at kommende Silverlight 3 vil få støtte for maskinvareakselerert 3D-grafikk, mens Adobes Flash Player 10 har kommet med slik støtte.
Det at OpenGL er velkjent for mange applikasjonsutviklere, anses som en stor fordel i forbindelse med en sammensmelting av egenskaper fra OpenGL og OpenGL ES og webplattformen. Men det er foreløpig ikke gitt at det er denne kombinasjonen arbeidsgruppen vil ende opp med.
Også Google skal bidra.
- Når stadig med innhold flyttes til weben og Javascript blir raskere for hver dag, er det tiden riktig for å lage et åpent og generelt API for akselerert 3D-grafikk på weben. Google ser fra til å tilby sin ekspertise innen grafikk- og webutvikling til denne debatten, sier Matt Papakipos, teknologidirektør i Google, i en pressemelding.
- Bransjen har vært på leting i mange år etter en måte å bringe dynamisk 3D-innhold til enhver nettleser. Kombinasjonen av økende Javascript-ytelse og gjennomgående tilgang til akselerert OpenGL og OpenGL ES representerer en potensielt historisk mulighet for å gjøre åpne, generelle 3D-egenskaper tilgjengelige for webutviklere og nettlesere overalt, sier Neil Trevett, president for Khronos Group, i en pressemelding.
Les også:
- [11.12.2009] Første utkast til 3D-standard for weben
- [03.12.2009] Firefox viser 3D-grafikk også på mobilen
- [15.09.2009] WebKit får kraftig 3D
- [05.08.2009] Klar med 3D-standard for weben til våren
- [04.08.2009] Raskere grafikk med forbedret OpenGL
- [23.07.2009] Chrome får integrert 3D-støtte
- [26.03.2009] 3D-støtten kan komme raskt i Firefox
- [20.03.2009] Microsoft: - Javascript-farten ikke så viktig
- [19.03.2009] Dette er nyhetene i Silverlight 3
- [16.10.2008] Mer 3D og bedre Linux-støtte med ny Flash
- [15.05.2008] Langt mer 3D i kommende Adobe Flash
- [13.02.2008] Lanserte åpen standard for mobilgrafikk