FORBRUKERTEKNOLOGI

Google blir smartere

Forstår sammenhengene bedre ved hjelp av semantisk søk.

Google foreslår nå relaterte søk knyttet opp mot søkeord ved enkelte ord og uttrykk.
Google foreslår nå relaterte søk knyttet opp mot søkeord ved enkelte ord og uttrykk.
26. mars 2009 - 08:20

Google har for lengst lagt all konkurranse bak seg og troner alene på toppen i søkemarkedet.

Denne uken har søkegiganten modifisert søkemotoren sin, i et forsøk på å gi brukerne enda bedre og mer relevante treff.

Det er særlig innføring av semantisk søk som fremstår som den mest spennende nyheten. I tillegg har selskapet gjort endringer på sammendraget (tekstsnutten) under hvert enkelt treff.

Google oppgir at innføringen av semantisk teknologi gjør det lettere for dem å forstå sammenhenger og konsepter relatert til det brukerne søker etter.

En semantisk forbindelse plasserer et ord eller uttrykk i en gitt kontekst, slik at det er mulig for søkemotoren å skille mellom ordenes og ordgruppenes ulike betydninger. Slik kan løsningen lettere forstå hva brukeren faktisk spør etter og søkemotoren fremstår som smartere.

- Et av de første bruksområdene er å tilby enda mer nyttige relaterte søk, skriver Googles ingeniører i et blogginnlegg.

Forslag til nye relaterte søkeuttrykk blir servert brukeren under og i enkelte tilfeller også over de vanlige søkeresultatene vi kjenner fra før. Løsningen er allerede ved lansering innført for 37 ulike språk - deriblant norsk.

Dette fremstår allerede nå som et kjærkomment tillegg, selv om de foreslåtte relevante søkeuttrykkene bare dukket opp ved enkelte norske ord da digi.no testet.

Det er imidlertid den semantiske analysen og teknologien bak selve presentasjonen som trolig er den viktigste nyheten, men dette skriver Google i denne omgang ingenting om.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.