Google har for lengst lagt all konkurranse bak seg og troner alene på toppen i søkemarkedet.
Denne uken har søkegiganten modifisert søkemotoren sin, i et forsøk på å gi brukerne enda bedre og mer relevante treff.
Det er særlig innføring av semantisk søk som fremstår som den mest spennende nyheten. I tillegg har selskapet gjort endringer på sammendraget (tekstsnutten) under hvert enkelt treff.
Google oppgir at innføringen av semantisk teknologi gjør det lettere for dem å forstå sammenhenger og konsepter relatert til det brukerne søker etter.
En semantisk forbindelse plasserer et ord eller uttrykk i en gitt kontekst, slik at det er mulig for søkemotoren å skille mellom ordenes og ordgruppenes ulike betydninger. Slik kan løsningen lettere forstå hva brukeren faktisk spør etter og søkemotoren fremstår som smartere.
- Et av de første bruksområdene er å tilby enda mer nyttige relaterte søk, skriver Googles ingeniører i et blogginnlegg.
Forslag til nye relaterte søkeuttrykk blir servert brukeren under og i enkelte tilfeller også over de vanlige søkeresultatene vi kjenner fra før. Løsningen er allerede ved lansering innført for 37 ulike språk - deriblant norsk.
Dette fremstår allerede nå som et kjærkomment tillegg, selv om de foreslåtte relevante søkeuttrykkene bare dukket opp ved enkelte norske ord da digi.no testet.
Det er imidlertid den semantiske analysen og teknologien bak selve presentasjonen som trolig er den viktigste nyheten, men dette skriver Google i denne omgang ingenting om.
Les også:
- [08.01.2010] Bing er en sinke
- [02.10.2009] Ni nye søkefunksjoner fra Google
- [11.08.2009] Google bygger ny Google
- [28.05.2009] - Slaget vil stå mellom oss og Google
- [08.05.2009] Google anbefaler torrent-søk
- [12.02.2009] Drømmer om PC-en som forstår deg
- [04.12.2008] - Søk blir ikke lenger bedre
- [22.09.2008] Gjennombrudd for søk med naturlig språk