Nettutstyrsleverandøren Cisco trapper opp sin satsing på videokonferanser med en ny løsning som kan legges inn i alminnelige møterom. Det innebærer at man må gi avkall på illusjonen av å være i samme lokale som dem man har telemøte med. Fordelen er at inngangskostnaden er vesentlig redusert, til 250 000 kroner.
Det fysiske utstyret til «Telepresence 1300» omfatter en plasmaskjerm på 65 tommer, og tre kameraer. Møter skal kunne kjøre med en båndbredde held nede i 1,5 megabit per sekund, og en oppløsning på 720p.
Forretningsutvikler Nils-Ove Gamlem i Cisco Norge sier løsningen kan benyttes av opptil seks personer per lokasjon. Han betegner opplevelsen som «god», selv i situasjoner med redusert båndbredde.
Den lave inngangsprisen innebærer at inntjeningstiden sannsynligvis er langt kortere enn de 14 månedene Cromson Consulting Group har regnet ut for Ciscos mer avanserte utstyr.
Telepresence innebærer ideelt sett at man reduserer reisebudsjettet ved å ty til videokonferanser i stedet for å møtes fysisk. Løsningene gir tilgang til funksjoner der man deler presentasjon, kan demonstrere ting for hverandre via pc med mer.
Les også:
- [20.10.2009] Nato-generalene møtes virtuelt
- [17.10.2008] Alle skal få en virtuell assistent
- [23.10.2006] Cisco kaster seg inn i Tandbergs marked