PC-salget er på ingen måte upåvirket av de økonomiske krisetidene, men nedgangen i salget i første kvartal var likevel lavere enn det analyseselskapet IDC hadde forventet.
Nedgangen i leveransene, som inkluderer både stasjonære og bærbare pc-er, var på 7,1 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Men IDC hadde ventet at den ville bli på 8,2 prosent.
Dette forklares først og fremst med fortsatt betydelig interesse for billige, bærbare pc-er, kalt netbooks. I USA har ikke nedgangen i salget vært på mer enn tre prosent.
Loren Loverde, programdirektør for IDCs Worldwide Quarterly PC Tracker, sier i en pressemelding at en nedtapping i av lagrene i leverandørkjeden, etterfulgt av mer stabil produksjon de neste par kvartalene, vil føre til ny vekst mot slutten av året.
- PC-markedet i USA har vist seg å være overraskende spenstig dette kvartalet som en følge av at bærbare pc-er fortsatt anses som et viktig kjøp av mange amerikanske konsumenter, sier Bob O'Donnel, visepresident for klient- og skjermforskning ved IDC, i en pressemelding.
Mens fallende priser på bærbare pc-er har sørget for å holde salget i gang, har salget av stasjonære pc-er gått betydelig ned. Dette skyldes først og fremst manglende etterspørsel i bedriftsmarkedet.
Forrige kvartal var ifølge IDC det første siden dotcom-krasjen i 2001 at det har vært nedgang i det årlige pc-salget i Emea-området (Europa, Midtøsten, Afrika). Nedgangen har som forventet vært størst i Sentral- og Øst-Europa, mens nedgangen i Vest-Europa anses som moderat, sett i lys av de generelle forholdene. Salget av stasjonære pc-er fortsetter å synke i hele regionen, men salget av bærbare pc-er holder seg oppe takket være vedvarende etterspørsel etter netbooks, spesielt i vest.
HP greier seg bra i dagens klima og solgte 2,9 prosent flere maskiner i første kvartal i år enn i samme kvartal i fjor. Selskapet har nå skjøvet Dell ned fra førsteplassen i USA og selger også godt i i konsumentmarkedet i Japan. I disse markedene har HP en vekst på et tosifret antall prosent.
Dell sliter derimot på nytt, men gjør det noe bedre i enkelte nye markeder. Ifølge IDC strever selskapet med å møte konkurransen og overgangen til konsumentsystemer med lav pris.
Acer vokser derimot med neste 7 prosent. Mye av veksten er oppnådd gjennom økt salg i Nord- og Sør-Amerika. Det er spesielt selskapet netbooks med forholdsvis stor skjerm som bidrar til suksessen.
Lenovo opprettholder markedsandelen på 7 prosent, noe som betyr at salget synker i takt med markedet. Selskapet har økt salget i Asia og Stillehavsregionen, men taper ellers. Salget i Nord- og Sør-Amerika skal være redusert med 20 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.
Toshiba vokser mest av alle og avsluttet første kvartal i år med en vekst på 11,6 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Selskapet har oppnådd økte markedsandeler i alle regioner, men veksten er størst i USA og i Asia og Stillehavsregionen, minus Japan.
Les også:
- [16.07.2009] PC-smellet mindre enn ventet
- [22.05.2009] Triste tall også fra Lenovo
- [27.04.2009] HP tar halve PC-markedet
- [22.04.2009] Samsung lanserer bærbare i Norge
- [02.03.2009] PC-bransjen vil blø som aldri før