FORBRUKERTEKNOLOGI

Skype vil tjene på gule sider

Lokale katalogoppføringer kan bli ny gullgruve.

20. apr. 2009 - 08:59

Skype er verdens største telefoniaktør med over 405 millioner abonnenter. På bare fire år har brukermassen vokst med nesten tigangeren, og øker ifølge selskapet med 380.000 nye brukere hver dag.

Selskapet er mest kjent for å levere gratis samtaler og videotelefoni, men har for lengst begynt å tjene penger. I fjor omsatte de for 551 millioner dollar, og satt igjen med en inntjening på drøyt 21 prosent.

Samtidig som eBay planlegger å kvitte seg med gullgruven via børsen neste år, går planene for videre vekst fremover for fullt. Skype håper å doble omsetningen og runde en milliard dollar i omsetning før 2011.

En ny forretningsmodell og mer lokal lokal forankring skal sørge for nye inntekter.

Skype planlegger nå å levere tjenester ovenfor den lokale katalogbransjen.

Tanken er å drive trafikk og kunder til næringsliv oppført i gule sider. Det skriver teknologinettstedet TechCrunch.

Løsningen krever at telefonnumrene som oppgis i katalogtjenestene blir utstyrt med hyperlenker som starter Skype-samtaler.

Skype leker med tanken om å tilby slike samtaler, eller noen av dem, gratis for forbrukere. Dette kan bli betalt av katalogtjenesten selv, enten ved å videreselgere samtaletid eller ved å tilby løsningen som del av deres tilbud om oppføringer.

Selskapet skal ifølge TechCrunch allerede være i ferd med å prøve ut den nye modellen i Europa og New Zealand.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.