Twitter opplever en kraftig vekst i antallet registrerte brukere, men ifølge analyseselskapet Nielsen Online er det de færreste som blir værende over noe særlig tid.
For tiden er det under 40 prosent av de amerikanske brukerne som besøker Twitter i løpet av én måned, som kommer tilbake måneden etter. Analyseselskapet mener derfor at veksten i antallet brukere snart vil stoppe opp.
Twitter har til nå hatt en fantastisk vekst. Ifølge Nielsen Online steg antallet unike brukere med over 100 prosent i mars. Men til tross for en svært bratt vekst til nå, mener analyseselskapet at Twitter vil kjempe i oppoverbakke i framtiden for å få disse nye brukerne til å komme tilbake.
Analyseselskapet mener at mye av veksten skyldes at en rekke kjente personer har fått seg Twitter-konto, blant annet Oprah Winfrey, noe som har ført til at fansen har fulgt etter.
I kurven nedenfor viser Nielsen Online sammenhengen mellom dekningsgraden og raten for et nytt besøk i den neste måneden (retention rate).
Kurven viser at med en slik rate på 40 prosent vil begrense nettstedets dekningsgrad til 10 prosent av Internett-brukerne.
Nielsen Online understreker at en høy rate ikke garanterer et massivt publikum, men det anses for å være et forutsetning. Det kommer rett og slett ikke nok nye brukere til for å kompensere for dem som faller fra etter et visst punkt.
Til sammenligning kommer brukerne av de mer etablerte, sosial nettverkene Facebook og MySpace, langt oftere tilbake. Hele 70 prosent besøker tjenesten på nytt i måneden etter.
Les mer i dette blogginnlegget.
Les også:
- [27.01.2010] Interessen for Twitter avtar
- [29.06.2009] Kvasir kvitrer
- [17.06.2009] Nedbemanning i MySpace
- [03.04.2009] Google sikler på Twitter
- [01.04.2009] Jens fra Facebook til Twitter
- [23.03.2009] Twitter sier mye om bedriftens kunder