Google lanserte under dets Searchology-arrangement i går ny funksjonalitet i selskapets søketjeneste. Dette skal gjøre det enklere å filtrere vekk søketreff som ikke er relevante. Man kan, i alle fall i den engelskspråklige utgaven av søketjenesten, klikke på en lenke som heter «Show options...». Denne befinner seg høyt oppe på resultatsiden for søket.
Den kanskje viktigste nyheten er muligheten til å bare få vist de aller nyeste av søketreffene. Fra valgmenyen kan man velge å få vist treff som for eksempel ikke er mer enn 24 timer gamle. I forbindelse med søk etter nyhetsartikler som ikke fanges opp av Google News, vil dette kunne være svært nyttig. Det går også an å få vist treff som har kommet til den siste uken eller det siste året.
Søkene kan også filtreres slik at man bare får vist treff som inkluderer en relevant video. Videotreffene kan sorteres etter dato eller relevans.
Tilsvarende kan man også filtrere ut treff hentet fra ulike typer diskusjonsfora eller treff som Google mener er omtaler og tester av blant annet produkter og restauraner (reviews).
Søkeresultatene kan nå også presenteres på ulike måter. Blant annet er det mulig å få vist treffene på en tidslinje, hvor man kan se hvilken måned og år de ulike treffene stammer fra. Klikker man på tidslinjen. Det vil si de sidene som Google ved utgivelsesdatoen til.
«Wonder Wheel» presenterer på en visuell måte søketermer som er relevante i forhold til søketermen brukeren har benyttet. Denne funksjonen er laget i Flash.
Under arrangementet i går fortalte Googles representanter også om Google Squared. Dette er et prosjekt som senere denne måneden skal åpnes for brukere på Google Labs. Dette handler ikke om å finne websider om brukerens søketerm, men i stedet automatisk hente inn og organisere fakta fra sider over hele weben.
Google oppfordrer også utgivere av nettsteder til å tilby mer strukturerte data. Dette skal bidra til at Googles systemer på en bedre måte forstår innholdet på websidene og dermed kan presentere sidene bedre i søkeresultatene.
Google har nå introdusert det selskapet kaller «Rich Snippets». Dette er informasjon som vises under tittelen på søketreffet, og som kan tilby informasjon som er mer nyttig enn beskrivelsen som ellers vises.
For eksempel, dersom en søker etter omtaler av en gitt restaurant, kan slike snippets vise for eksempel informasjon om restaurantens prisområde, antall omtaler og gjennomsnittlig poengsum, dersom utviklerne av et nettsted som åpner for brukeromtaler av restauranter, legger inn denne informasjonen på sidene i et egnet format.
Formatene Google støtter, er RDFa eller et mikroformat.
Foreløpig benyttes denne informasjonen i forbindelse med to typer objekter, omtaler og personer. Men Google har også laget eksempler på hvordan den strukturerte informasjonen for virksomheter og produkter bør se ut. Mer informasjon finnes på denne siden.