Lenovo publiserte i går sine regnskap for fjerde kvartal og for hele regnskapsåret 2008–2009, som ble avsluttet 31. mars.
Sammenliknet med mars-kvartalet i fjor, falt omsetningen med 25,8 prosent til 2,77 millioner dollar. Resultatet ble et tap på 264 millioner dollar, mot 140 millioner dollar i pluss.
For hele regnskapsåret falt omsetningen med 8,9 prosent til 14,9 milliarder dollar, og årsresultatet ble 226 millioner dollar i minus, mot 484 millioner dollar i pluss i 2007–2008.
Regnskapet for fjerde kvartal omfatter 116 millioner dollar i restrukturering og andre engangsposter på til sammen 71 millioner dollar. Restruktureringen innebærer at kostnadene senkes med 300 millioner dollar i regnskapsårets 2009–2010. Toppsjef Yang Yuanqing sier det ikke er planer om noen nedbemanning utover det som ble gjennomført i 2008–2009, selv om han mener pc-markedet er «svært utfordrende».
Lenovos største marked er hjemmemarkedet, der krisen gir seg utslag i at pc-markedet sto stille i mars-kvartalet, med en nedgang på 0,1 prosent målt i leveranser. Lenovo greide å øke sine leveranser med 4,4 prosent, i Kina, og nådde en omsetning på 1,2 milliarder dollar. Det svarer til 43,6 prosent av all selskapets omsetning. Lenovo økte sin andel av de kinesiske pc-markedet med 1,1 prosentpoeng, til 26,7 prosent. Selskapet drar nytte av subsidieordninger som skal fremme pc-salget på den kinesiske landsbygda, men det er uvisst hvilken virkning disse ordningene har for det faktiske salget.
I Amerika falt Lenovos omsetning med 19 prosent til 682 millioner dollar. I Europa. Midtøsten og Afrika falt omsetningen med 13 prosent til 591 millioner dollar. I Asia/Stillehavet – uten Kina – falt omsetningen med 32 prosent til 291 millioner dollar. Lenovo forklarer at spesielt det indiske markedet sviktet.
Lenovos satsing på mini-bærbare («netbook») førte til at de leverte 2 prosent flere bærbare pc-er i årets mars-kvartal enn i fjorårets. Omsetningen av bærbare falt med 26 prosent til 1,7 milliarder dollar. Stasjonære pc-er falt med 17,6 prosent til 1,0 milliarder dollar.
Lenovos omstrukturering i mars-kvartalet omfattet ikke bare en nedbemanning, men også en omorganisering av markedsvirksomheten, med en avdeling rettet mot vekstmarkeder, og en mot modne markeder. Selskapet tror en skjerping av fokuset mot vekstmarkeder kan bidra til å demme opp for nedgangen, og gi bedre vekst på sikt.
Det er ikke sagt noe om når Lenovo tror de kan komme tilbake til vanlig lønnsom drift.
Les også:
- [04.02.2010] Lenovo vokser raskest
- [06.11.2009] Vekstmarkeder skyver Lenovo til pluss
- [06.08.2009] Lenovo blør mer penger
- [15.05.2009] Tilbakekaller 70 000 laptop-batterier
- [27.04.2009] HP tar halve PC-markedet
- [16.04.2009] PC-salget falt mindre enn ventet
- [03.04.2009] Lenovo Norge valgte veteran fra IBM
- [26.03.2009] Lenovo deler seg i to pluss to