Mens omdømmet til kjente norske bedrifter slår sprekker, løftes nettbutikken Komplett.no mot toppen.
Konklusjonen trekkes utfra den årlige analysen av omdømmet til Norges 50 mest synlige selskaper. Over 21.000 vurderinger fra 9.942 nordmenn ligger til grunn for resultatene. Hver bedrift er vurdert av 300 nordmenn i snitt.
Komplett.no troner nå som nummer fire av Norges mest synlige bedrifter, etter Toyota, Flytoget og Ikea.
Nykommeren Komplett kommer dermed med i gruppen av virksomheter som scorer over 80 på en indeks fra 0 til 100 i årets måling. Etter Reputation Institutes standard er dette et «fremragende omdømme».
Komplett omsatte i fjor for 4,3 milliarder kroner fordelt på 675.000 aktive kunder i Norge.
Det er Apeland som årlig gjennomfører RepTrak-undersøkelsen sammen med Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI.
Nettbutikken er blitt Norges ledende netthandel og har 11 nettbutikker i seks europeiske land. Kunden er den urbane 30-åringen.
Blant teleselskapene hadde Chess best omdømme i 2007 og 2008, med NetCom på plassen rett bak. Telenor var svakest av telekommunikasjonsaktørene i 2007. Dette har snudd. I år er Telenor best av samtlige i bransjen. Deretter følger Chess, NetCom og Tele2. Alle de fire befinner seg i kategorien «middels godt omdømme».
Blant andre IT-virksomheter må vi helt ned til 18. plass der vi finner Microsoft, som har tapt plassering det siste året. Telenor havner på 33. plass, Chess på 36. plass, NetCom på 38. plass, Tele2 på 40. plass, Get på 43. plass, DnB Nor sliter åpenbart med tilliten og havnet helt ned på 45. plass og bredbåndsleverandøren NextGenTel på 47. plass.