Tele2 Norge selger hele sin faste bredbåndsvirksomhet til NextGenTel for rundt 100 millioner kroner.
Heretter skal virksomheten rendyrke satsingen i mobilmarkedet, opplyser selskapet. De følger dermed i fotsporene til samarbeidspartner Network Norway, som kvittet seg med sitt fastnett tidligere i år.
NextGenTel kjøper både bredbånds- og bredbåndstelefonivirksomheten til Tele2 i Norge. Salget omfatter om lag 74.000 faste bredbåndskunder og 23.000 kunder på bredbåndstelefoni.


- Vi har kommet til et veiskille der vi enten må investere ytterligere i bredbåndsvirksomheten eller rendyrke vår kjernevirksomhet som er mobil- og fasttelefoni. Vi skal utfordre mobilduopolet og mener NextGenTel er den riktige aktøren til å videreføre bredbåndskundenes interesser, sier Tele2-sjef Haakon Dyrnes i en pressemelding.
Bredbånd har vært en del Tele2s virksomhet siden 2002.
Ifølge NextGenTel øker deres andel i bredbåndsmarkedet fra rundt 15 prosent til 22 prosent med oppkjøpet.
- Dette oppkjøpet vil ytterligere befeste NextGenTels posisjon som den største utfordreren i bredbåndsmarkedet i Norge, sier Jan-Dagfinn Midtun, administrerende direktør i NextGenTel i en pressemelding.
Avtalen mellom Tele2 og NextGenTel forutsetter godkjennelse av myndighetene. Blir den det vil kundene være overført i løpet av 3-5 måneder, ifølge selskapene.
- De berørte kundene vil ikke oppleve noen forskjell. Alt er som før, både hastighet, pris og utstyr, forsikrer NextGenTel i en kommentar på egne nettsider.