FORBRUKERTEKNOLOGI

- Bing medisin mot syke søk

Microsoft vil gjøre søkemotoren sin til et verb.

3. juni 2009 - 10:11

I kveld, amerikansk tid, går startskuddet for en massiv markedsføringskampanje for Bing, Microsofts nye søkemotor.

Målet er å ta opp kampen mot søkerivalen Google, og Microsoft ønsker å gjøre sin nye merkevare til et verb slik Google har blitt.

De neste fire månedene skal programvaregiganten bruke 100 millioner dollar på kampanjen.

Det skriver nyhetsbyrået Associated Press (AP).

Aller først vil Microsoft belyse den nye sykdommen «søkeoverbelastning». Dette skal være en tilstand av forvirring, forårsaket av søkeresultater som ikke svarer på brukerens spørsmål.

Løsningen på denne forvirringen gir seg selv. Sykdommen kan kureres, ifølge Microsoft.

- It's time to Bing, konkluderer en fortellerstemme, som ved uttale av nye «verbet» høres mer ut som et «pling».

Scener fra innslaget skal knytte de økonomiske nedgangstidene mot bruken av den nye søkemotoren, ifølge JWT, annonsebyrået som står bak.

Microsoft selv omtaler sin nye søkemotor for en beslutningsmotor. Den semantiske teknologien som ligger til grunn for tjenestens søkeresultater skal ifølge selskapet gjøre det enklere å finne frem, blant annet til de rette reisetilbudene eller spisestedene ved hjelp av en prissammenligningstjeneste og brukerbidrag.

Mange av de nye funksjonene er foreløpig bare tilgjengelig i USA og Canada. I resten av verden får brukerne kun tilgang til en begrenset betaversjon.

Da Microsoft Norge demonstrerte den amerikanske versjonen av tjenesten for digi.no forrige uke fortalte de at fullversjonen av Bing etter hvert også vil komme til Europa, trolig først til de tre-fire største landene.

Senere vil også norske brukere få tilgang, men selskapet vet fortsatt ikke hvor lang tid det kan ta.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.