Wind River lanserte tirsdag en hypervisor beregnet på én- og flerkjernede prosessorer i dedikerte enheter, det vil si elektronikk til fly, biler, spesialisert apparatur i forsvar og industri, forbrukerelektronikk, nettverksutstyr med mer.
Wind River er en stor leverandør av systemvare til slike enheter, og er opphav til to utbredte operativsystemer, VxWorks og Wind River Linux. Selskapet ble kjøpt av Intel for to uker siden.
Wind River Hypervisor er en «type 1» hypervisor. Det vil si at den kjører direkte på prosessoren, uten behov for noe underliggende operativsystem. En «type 2» hypervisor trenger et operativsystem mellom seg og prosessoren.
Hypervisoren til Wind River innebærer at de som lager dedikert elektronisk utstyr, kan fordele én eller en samling prosessorer på et antall virtuelle maskiner, der man kan velge operativsystem ut fra hva som passer applikasjonen best.
Det innebærer flere fordeler. Man trenger for eksempel ikke lenger å legge opp én fysisk prosessor per applikasjon. I stedet velger man kraftigere maskineri og kjører alle applikasjoner på det. Wind River sier det betyr at man kan erstatte fysiske kretskort med virtuelle kretskort. Fordelen er ikke bare reduserte utgifter til maskinvare og lavere energiforbruk. Wind River mener at man også vil kunne utvikle dedikert utstyr raskere og få det kjappere ut til markedet.
Ifølge Wind River har dette lenge stått høyt på ønskelisten til utviklerne av dedikert elektronisk utstyr. En hypervisor er også en forutsetning for å kunne gjøre effektiv bruk av flerkjernede prosessorer i dedikerte apparater.
Hypervisoren til Wind River skal ha fokus på prosessering i sanntid og på sikre skiller mellom virtuelle maskiner, samtidig som den tillater optimalisert tilrettelegging for spesifikke prosessorer. Den støtter aktuelle operativsystemer.
Wind River og Intel var i mars i år med på å opprette Genivi Alliance, en ideell organisasjon som skal utvikle og fremme en referanseplattform for underholdningssystemer i bil («In-Vehicle Infotainment» eller IVI). BMW, General Motors og PSA Peugeot Citroën har sluttet seg til denne alliansen. Den konkurrerer mot Microsoft Auto som støttes av Ford, Fiat, Kia og Hyundai.
Les også:
- [05.06.2009] Intel sluker stort Linux-selskap
- [03.03.2009] Linux-allianse utfordrer Microsoft i bilen