Partnerskapet med Google har lenge vært en av Mozillas viktigste inntektskilder, men da Google kom med sin egen nettleser, Chrome, i fjor høst, var mange som trodde at denne inntektstrømmen snart ville stoppe opp - ikke bare for Mozilla, men også for blant annet Opera Software, som har et lignende forhold til søkegiganten.
Men i et intervju med O'Reilly Radar forklarer Marissa Mayer, sjef for blant annet Googles søkeprodukter og brukeropplevelser, noe som også inkluderer nettleseren Chrome, at Googles mål med Chrome ikke først og fremst er å ta markedsandeler fra de andre nettleserne.
På spørsmål om forholdet til Mozilla, svarer Mayer at selskapet har vært virkelig gode partnere over tid.
- Vi mener at Firefox er et flott produkt. Til syvende og sist mener vi virkelig at jo mer valgmuligheter som finnes i nettlesermarkedet, desto bedre er det. Og vi mener helt opplagt at jo større utvalget er i nettlesermarkedet, desto bedre er det for weben fordi det fører til at webadministratorer og nettstedeiere bygger for flere plattformer, noe som generelt fører til bedre tilslutning til standarder, sier Mayer.
- Vi mener generelt at hvis du gjør weben bedre, vil folk bruke weben mer. Vi liker også å entre områder som vi mener mangler innovasjon eller fokus på de tingene som virkelig teller. Da vi så på nettlesermarkedet, hadde folk blitt virkelig flinke på å gjengi HTML. Men det hadde ikke vært mye innovasjon og nesten ingen fokus på JavaScript i det hele tatt, forteller Mayer.
- Deretter tenkte vi at vi kunne bygge en nettleser som rett og slett er raskere for weben og mye mer optimalisert for JavaScript, som har blitt en stadig viktigere del av weben, sier Mayer.
For Google, som for en stor del leverer tjenester og applikasjoner med weben som plattform, er det selvfølgelig viktig at brukeropplevelsen av webinnholdet blir så god som mulig. Støtte for nye teknikker bidrar til dette.
Mayer ramser også opp egenskaper som et minimalistisk brukergrensesnitt og det at hver fane kjøres som egen prosess, som trender Google ønsker å drive framover med Chrome. Hun mener at Google delvis har lykkes med dette og viser til lanseringen av Apples Safari 4.
- Under lanseringen av Safari 4 gikk de gjennom alle ytelsestestene med hensyn til JavaScript, noe jeg vil påstå at ingen ville ha gjort for et år siden, før vi lanserte Chrome. Folk tenkte rett og slett ikke på om JavaScript var rakst eller ikke, hevder Mayer.