IBM sier de vil bruke 100 millioner dollar de neste fem årene på å forske fram nye mobile tjenester beregnet på bedrifter og forbrukere i rike så vel som fattige land. Leder for satsingen er Guruduth Banavar, direktør for IBM Research i India.
Satsingen gjenspeiler det faktum at stadig flere, også i den rike delen av verden, i større grad tyr til en mobiltelefon heller til en pc for å nyttiggjøre seg internettjenester.
IBM sier de vil fokusere på tre områder: bruk av mobiltelefoner i bedrifter, mobile tjenester i vekstmarkeder (som India), og mobile bedriftstjenester rettet mot kunder og partnere. På tvers av disse områdene er det flere felles faktorer, som forretningsanalyse, sikkerhet, personvern, brukergrensesnitt og navigasjon.
Selskapets prognosemakere tror mobilbruken verden over vil fortsette å vokse kraftig.
De tror tallet på mobile brukere vil nå én milliard i 2011, tilsvarende nær en dobling fra 2006. De tror på fortsatt utvikling av stadig kraftigere og mer funksjonsrike mobiltelefoner, og de tror at mobil internettilgang vil preges av stadig rimeligere nettilgang og stadig større båndbredde.
Flere tiltak under IBMs utviklingsprogram «FOAK» («first of a kind», altså «første i sitt slag») er viet mobile tjenester. Her arbeider forskere i lag med kunder for å finne ut av hvordan kommende teknologi kan løse bedrifters daglige utfordringer.
FOAK-tiltaket «Bluestar» gjelder bruk av mobiltelefon i innen forsikring, og går ut på å effektivisere behandlingen av erstatningskrav. Bluestar bruker GPS for å holde rede på hvor saksbehandlere befinner seg, og kombinerer det med analyse av avtalebøker og funksjonalitet for tilstedeværelse for å velge den som er best egnet til å oppsøke kunden og behandle erstatningskravet.
Når saksbehandleren er valgt, sørger Bluestar for å oppdatere saksbehandlerens mobiltelefon med de nyeste sikkerhetsfiksene. Så tilrettelegges alle saksdokumentene til et format tilpasset vedkommendes mobiltelefon, og overføres over en kryptert forbindelse.
I vekstmarkeder som India må det tenkes annerledes: Der er det mobiltelefoni, men ikke utbredt tilgang til rimelig mobilt bredbånd. Man kan heller bygge tjenester som krever avanserte mobiltelefoner. Her har IBM et pilotprosjekt der innhold rettet mot bestemte brukergrupper – bønder, reparatører, eiere av småbedrifter, forbrukere – leveres som tale. Eksempler er værvarsler til lands og til sjøs, kornpriser, annonser, bussruter, nyheter, timeplaner innen opplæring, produktkataloger, helseinformasjon, ledige jobber med mer.
Dette pilotprosjektet omfatter også talebasert prosessering av transaksjoner. Det betyr at man kan for eksempel overføre penger eller bestille varer og tjenester gjennom automatiserte talebaserte systemer.
IBM tror mobilportaler etter hvert vil være bedrifters viktigste ansikt utad.
Et FOAK-tiltak i Haifa i Israel utforsker hvordan forretningsanalyse kan brukes til automatisk tilrettelegging av mobile tjenester til kunder, basert på samhandlingen kunden og bedriften hittil har hatt. Kundehistorikk skal kunne aggregeres, med tanke på effektiv markedsføring av varer og tjenester mot bestemte kundegrupper.
Muligheter IBM nevner i forbindelse med mobile bedriftstjenester er tjenester for å overvåke energibruk i hjemmet, personlig tilrettelagte tilbud i etablerte kundeforhold, bedre muligheter for en forbruker til å orientere seg i markedet, enklere betaling for varer og tjenester, og mobil kontakt med sosiale og profesjonelle nettverk.
Les også:
- [20.01.2009] IBM/SAP-produkt kaster skygge over Microsoft
- [02.12.2008] Prøv iPhone til bedriftens egne tjenester