Den norske søkemotoren Kvasir opplyser at de nå «anerkjenner» Twitter og mikroblogging som kilde i deres nyhetssøk.
- Søker du for eksempel på «Stoltenberg» på Kvasir får du nå også opp treff fra statsministerens Twitterkonto og andre som har nevnt ham i sine kvitringer på Twitter, sier produktsjef Ingrid Støver Jensen i Kvasir.
Søkemotoren oppgir som grunn at mikroblogging har blitt en viktig arena for samfunnsdebatt og meningsutveksling. De har også blitt oppfordret fra egne brukere til å legge meldinger fra Twitter inn i søkeresultatene.
Treff på søkeord fra Twitter er hos Kvasir plassert under bildesøk i høyre marg, og bare ved nyhetssøk. Når digi.no prøver ser tjenesten ut til å snakke direkte med Twitter.com, og søker dermed i sanntid, akkurat som fra Twitters offisielle søkeportal, search.twitter.com.
Pass på eget personvern
Støver Jensen påpeker at de fleste Twitter-brukere legger sine meldinger direkte ut på nett. Hun er usikker på hvor mange som er klare over dette – at meldingene dermed er søkbare.
– De fleste Facebook-brukere har lukkede profiler, slik er det ikke på Twitter.
Åpne Twitter-kontoer er søkbare via søketjenester. Erfaringsvis er slikt innhold noe av det første som komme opp om noen søker på ditt navn på nett. Vi tror mange legger ut privat informasjon uten å tenke på at den blir tilgjengelig for hele verden, sier hun.
Mikroblogging har vokst frem som en av de viktigste innholdsplattformene på nettet det siste året.
Særlig har nettjenesten Twitter gjort det godt. Tjenesten lar brukere sende hverandre meldinger på inntil 140 tegn, og det finnes etter hvert et utall forskjellige klienter. Meldingene kan også sendes som sms fra mobiltelefoner.
Både Google og Facebook skal angivelig ha forsøkt å kjøpe Twitter for et milliardbeløp tidligere i år, men alle bud er hittil avvist av det privateide selskapets ledelse.
Det til tross for at Twitter ikke har tjent en krone på løsningen sin så langt. Villige investorer mener verdien ligger i at plattformen er en av internetts beste sanntidsdatabaser.
Her forteller millioner av brukere hverandre hva de ser, driver med, opplever eller hva som opptar dem akkurat her og nå. Dette har stor verdi for alle selskaper som er opptatt av å sammenstille informasjon.
Les også:
- [18.08.2009] Twitter er stort sett meningsløst pjatt
- [19.06.2009] Nå kan du twitre med Commodore 64
- [17.06.2009] Twitter tok hensyn til iransk uro
- [16.06.2009] Irans opposisjon angriper digitalt
- [28.05.2009] Sosiale medier må inn i kundepleien
- [04.05.2009] Kvasir innfører «søk 3.0»
- [30.04.2009] Twitter sliter med å holde på brukerne
- [03.04.2009] Google sikler på Twitter
- [01.04.2009] Jens fra Facebook til Twitter
- [23.03.2009] Twitter sier mye om bedriftens kunder