Khronos Group kunngjorde i går at OpenGL 3.2 er klar. OpenGL er et utbredt programmeringsgrensesnitt for 2D- og 3D-grafikk i pc-er, men danner også grunnlaget for lignende grensesnitt for mobiltelefoner og webinnhold.
Den nye utgaven skal gi forbedret ytelse, økt visuelle kvalitet, akselerert geometriprosessering og enklere flyttbarhet for Direct3D-applikasjoner. Allerede skal det være solgt 150 millioner OpenGL 3.2-kompatible grafikkprosessorer. OpenGL 3.2 skal dessuten vært fullt bakoverkompatibel med programvare basert på tidligere OpenGL-utgaver.
- Strategien bak OpenGL 3 er å bringe revolusjonerende endringer til OpenGL gjennom en rask sekvens med evolusjonsbaserte oppdateringer, og arbeidsgruppen OpenGL ARB (Architecture Review Board) fortsetter effektivt å holde seg til den planen, sier Neil Trevett, president for Khronos Group og visepresident i Nvidia, i en pressemelding.
- OpenGL setter standarden med nye mekanismer som gjør det mulig for OpenGL å svare på ulike markedsbehov. OpenGL bruker disse mekanismene for å strømlinje programmeringsgrensesnittet mens det legger til ny funksjonalitet. Nå har vi OpenGL 3.2 som fullt gir tilgang til det nyeste av GPU-egenskaper på en måte som møter behovene til både nye og erfarne OpenGL-utviklere, sier Trevett.
OpenGL 3.0 ble lansert i august 2008, mens versjon 3.1 kom i mars i år.
Khronos Group har definert et sett med fem nye ARB-utvidelser som skal gjøre den aller siste grafikkfunksjonaliteten, som nå tilbys av de nyeste GPU-ene, tilgjengelig gjennom OpenGL. Men dette vil først bli inkludert i framtidige versjoner av standarden.
En representant for Nvidia oppgir at selskapet har betaversjoner av OpenGL 3.2-driverne klare.
Selve OpenGL 3.2-spesifikasjonen er tilgjengelig for nedlasting her.
Les også:
- [25.03.2009] Nå kommer 3D-weben
- [19.08.2008] Nvidia med OpenGL 3.0-støtte