Khronos Group kunngjorde i mars i år et forslag om å etablere en standard for visning av maskinvare-akselert 3D-grafikk i nettlesere. En arbeidsgruppe med navnet «Accelerated 3D on Web» ble da opprettet.
Nå har den kommende standarden fått navnet WebGL og en ny arbeidsgruppe, WebGL working group, har blitt etablert.
WebGL i skal definere en JavaScript-tilknytning til OpenGL ES 2.0 for å sikre rik 3D-grafikk innen nettlesere på enhver plattform som støtter OpenGL eller OpenGL ES-standardene. WebGL skal tilbys royaltyfritt til alle utviklere.
Med i arbeidsgruppen er representanter for blant annet AMD, Ericsson, Google, Mozilla, Nvidia og Opera Software. Det at både Apple, Intel, Microsoft og Nokia i alle fall foreløpig ikke ser ut til å være representert, er selvfølgelig ingen fordel for utbredelsen av standarden.
Det er uklart om det er noen forbindelser mellom arbeidsgruppen og WebGL-prosjektet som finnes på SourceForge. Prosjektet ble opprettet allerede i 2005 og ser ut til å ha omtrent samme målsetning som den nye arbeidsgruppen. Men arbeidet ser ut til å ha stagnert.
WebGL-arbeidsgruppen sikter på sin side mot å komme med en offentlig utgivelse i løpet av første halvdel av 2010.
WebGL-spesifikasjonen vil baseres på Canvas-elementet som er en del av HTML 5-spesifikasjonen. Dette elementet støttes allerede av flere nettlesere og brukes i dag primært til å gjengi 2D-grafikk. Sammen den markerte økningen i JavaScript-ytelsen til flere av dagens nettlesere, ventes dette å kunne bidra til utvikling av en rekke ulike webapplisjoner som tar i bruk 3D-grafikk for å forbedre brukeropplevelsen.
- Weben har allerede sett en spredning av 2D-grafikkapplikasjoner, og vi mener at 3D er det neste skrittet for Firefox. Vi ser fram til en ny klasse med 3D-utsmykkede webapplikasjoner innenfor Canvas, og til kreative synergier mellom OpenGL-utviklere og webutviklere, sier Mozillas Arun Ranganathan, som leder WebGL-arbeidsgruppen, i en pressemelding.
- Google er engasjert i åpne webstandarder og er veldig begeistret over å være en del av WebGL-initiativet. Vi mener at WebGL er et viktig skritt framover mot å gjøre 3D med høy ytelse mulig i nettleseren, sier Matt Papakipos, teknisk direktør i Google, i pressemeldingen.
Google satser dog på to hester og utvikler også en egen løsning for 3D-grafikk i nettleseren, O3D. Denne teknologien tilbys som en plugin til flere nettlesere og vil bygges inn i selskapets egen nettleser, Chrome. Mye tyder dog på at Google ikke ser noe i veien for å støtte både O3D og WebGL, som trolig vil supplere hverandre i tilnærmingen til innholdsutviklerne.
- WebGL-arbeidsgruppen i Khronos er et unikt forum som vil bringe samme nettleser og silisium-leverandører for å skape et lavnivå og grunnleggende programmeringsgrensesnitt for 3D på weben, sier Neil Trevett, president for Khronos Group og visepresident i Nvidia.
- Khronos vil henvende seg til sentrale webstandardgrupper og et bredere fellesskap for å sikre at WebGL blir en hensiktsmessig, dynamisk og muliggjørende del av web-økosystemet.
Les også:
- [20.03.2014] Nettlesere skal få mer regnekraft
- [30.11.2011] Lover bedre nettlesergrafikk i Windows
- [11.12.2009] Første utkast til 3D-standard for weben
- [03.12.2009] Firefox viser 3D-grafikk også på mobilen
- [09.10.2009] Bygger 3D-standard inn i Chrome
- [22.09.2009] Test 3D-grafikk direkte i Firefox
- [15.09.2009] WebKit får kraftig 3D
- [23.07.2009] Chrome får integrert 3D-støtte
- [22.04.2009] Google gir nettleserne 3D-støtte nå
- [26.03.2009] 3D-støtten kan komme raskt i Firefox
- [25.03.2009] Nå kommer 3D-weben