Microsoft selger Razorfish, et av verdens største byrå for interaktiv nettannonsering til franske Publicis Groupe for 530 millioner dollar i kontanter og aksjer. Det går fram av en felles pressemelding som ble kunngjort søndag.
Beløpet er noe under det som ble antydet da det ble klart at programvaregiganten ønsket å kvitte seg med selskapet i slutten av juni. Den gangen mente analytikere at Razorfish var verdt mellom 600 og 700 millioner dollar.
Salget er samtidig del av en større femårig strategisk avtale, der Publicis blant annet forplikter seg til å kjøpe banner- og søkeannonser fra Microsoft til gunstige betingelser. Aksjedelen av salgsbeløpet gir Microsoft en tre prosents eierandel i Publicis.
Bakgrunnen for at Microsoft kvitter seg med reklameselskapet skyldes ifølge Financial Times en interessekonflikt mellom Razorfish og Microsofts egen satsing på nettannonsering, Microsoft Advertising.
Interessant nok har Publicis allerede en strategisk avtale med Microsofts største søke- og annonserival, nemlig Google.
Administrerende direktør Maurice Levy i Publicis sier ifølge New York Times at begge disse alliansene vil leve side ved side.
Det er ventet at salget blir fullført i løpet av fjerde kvartal 2009, dersom det ikke stoppes av amerikanske reguleringsmyndigheter som må godkjenne transaksjonen.
Les også:
- [29.06.2009] Microsoft selger byrå for nettannonser