Det ble solgt 281 millioner mobiltelefoner i verden i andre kvartal, ned seks prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Lyspunktet for mobilprodusentene er at de selger flere avanserte mobiltelefoner enn noensinne. Disse er dyrere og gir selskapene høyere marginer, ifølge en fersk rapport og tall fra analyseselskapet Gartner.
Hele 40 millioner lot seg friste av dyrere modeller med avanserte funksjoner, såkalte smartmobiler. Det er 27 prosent flere enn i andre kvartal 2008.
Nokia er fortsatt klart i tet, men fremstår likevel som periodens taper, ettersom de mister markedsandeler over hele fjøla.
Det finske selskapet solgte til sammen drøyt 105 millioner håndsett i tidsrommet april-juni, mot 120 millioner på samme tid i fjor. Det tilsvarer 36,8 prosent av markedet, ned fra 39,5.
Nokia solgte 18,3 millioner smartmobiler. Selv om det er tre millioner flere enn på samme tid i fjor faller markedsandelen deres i dette segmentet fra 47,4 til 45 prosent.
Sviktende interesse for N97, selskapets nyeste flaggskip, må ta noe av skylden. Modellen har ifølge tallene bare solgt en halv million eksemplarer siden lanseringen i juni.
Apples nye iPhone 3GS solgte til sammenligning én million enheter den første helgen den var i salg.
Lansering av iPhone i mange nye land det siste året har gitt Apple et kraftig byks, og selskapet er nå verdens tredje største produsert av smartmobiler med en markedsandel på 13,3 prosent, kun slått av Blackberry-produsent Research In Motion (RIM, 18,7) og Nokia (45,0). HTC følger deretter på fjerdeplass med 6,0 prosent.
Mens vi venter på Android
Målt i utbredelse er Symbian fortsatt det klart mest brukte mobile operativsystemet med en andel på 51 prosent, ned fra 57 prosent på samme tid i fjor. Mobile OS fra både RIM og Apple øker samtidig sine andeler.
Android har rett under to prosents markedsandel blant smartmobilene, men denne andelen vil trolig stige fremover. Det er ventet en lang rekke modeller med den Google-sponsede plattformen i fjerde kvartal.
Ifølge Gartner vil Android særlig kunne utfordre markedsandelene til Symbian og Windows Mobile. Microsofts mobile operativsystem faller og har nå en markedsandel på 9 prosent.