Under et arrangement for utviklere av mobilapplikasjoner ved selskapets hovedkvarter i Seattle, kom Loke Lei i Microsofts Mobile Developer Experience Team med en klar oppfordring til deltakerne om prisen de bør ta for sin programvare.
- Jeg vet at 99 cent er interessant - ja, forbrukere liker å betale 99 cent for applikasjoner. Men 99 cent, ærlig talt, jeg tror deres applikasjoner er mer verdt enn dette, sa Lei, ifølge Techflash.com.
Microsoft skal lansere Windows Marketplace for Mobile denne høsten. Dette tilsvarer Apples App Store til iPhone, men fokuserer i stedet selvfølgelig på Windows Mobile-plattformen.
Lei forklarte at Microsoft vil ta utgangspunkt i omsetningen og ikke antallet nedlastinger, når selskapet skal kåre vinneren i kategorien for betalt programvare i konkurransen Race to Market Challenge, som selskapet kunngjorde tidligere i sommer.
Mye av programvaren som tilbys gjennom App Store koster nettopp 99 cent. Ved å oppfordre utviklerne til å ta høyere priser, vil Windows Marketplace for Mobile kunne framstå som mer eksklusiv enn Apples tjeneste.
Til Eweek sier en talsperson for Microsoft at utviklerne selv kan bestemme prisen på programvaren de vil selge gjennom Windows Marketplace for Mobile, men innenfor et intervall som trolig blir fra 0,99 til 29,99 dollar.
Microsoft håper at det gjennom Windows Marketplace for Mobile vil kunne tilbyr 600 applikasjoner fra tredjepartsleverandører når tjenesten åpnes i oktober, samtidig som Windows Mobile 6.5 blir offisielt lansert.
Les også:
- [06.10.2009] Nå kommer Windows Mobile 6.5-mobilene
- [04.08.2009] Lokker iPhone-utviklere til Windows Mobile
- [01.09.2008] Microsoft lager egen «App Store»