E-posttjenesten til Google, Gmail, var i går utilgjengelig over mesteparten av verden i nærmere to timer fra litt før klokka 22 norsk tid.
Googles offisielle Gmail Blog ba så meget om unnskyldning, og lovet å fortelle mer om hva som faktisk skjedde når de selv finner ut av årsaken.
Det er tredje gang hittil i år at Gmail-brukere – både private og bedrifter – opplever at e-posttjenesten er nede over lengre tid.
I mai gjorde menneskelig svikt i et av Googles systemer det nødvendig å rute om trafikken, slik at rundt hver sjuende bruker opplevde forsinket eller fraværende tjeneste.
Googles tjenestegaranti for betalende brukere med abonnementet «Apps Premier», som koster 300 kroner per bruker per år, er 99,9 prosent oppetid. Det innebærer at de kan tillate seg 8 timer og 45 minutters nedetid før kundene må kompenseres. Også etter nattens hendelse er de innenfor denne grensen.
Googles Apps Status Dashboard viser at det også var mindre problemer med Gmail på mandag. Dashboard-tjenesten gir løpende oversikt over status til alle Google-applikasjonene.
OBS: Apps Premier koster 300 kroner per bruker per år, ikke per måned. Feilen ble rettet klokken 0908.
Les også:
- [18.01.2011] Aldri mer planlagt nedetid for Google Apps
- [18.08.2009] Kraftig vekst i bruken av Gmail
- [20.07.2009] Enklere flytting fra Notes til Google Apps
- [08.07.2009] Gmail endelig ute av beta
- [10.06.2009] Google med Outlook-plugin til Apps-kunder
- [20.05.2009] Gmail blir språkmektig
- [14.05.2009] Google gikk ned for telling