BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny NTNU-løsning krever utgått IE

Bluegarden-løsning slaktes av ansatte ved universitetet.

8. sep. 2009 - 09:07

NTNU har kjøpt flunkende nytt lønns- og rapporteringssystem, og nå får ikke de ansatte lenger lov til å levere reiseregning eller registrere fravær på papir. Heller ikke lønnsslippen fås på papir lenger.

I stedet skal hver enkelt jobbe direkte mot det nye systemet PAGAweb, som er levert av Bluegarden.

Det er bare ett problem. Mange får ikke løsningen til å fungere.

PAGAweb er nemlig bare kompatibel med Internet Explorer på Windows. I tillegg krever løsningen en utdatert versjon av Java.

Ansatte ved universitetet hudfletter løsningen.

Doktorkandidat Jon Frode Haugseth er Linux-bruker, og en av dem som ikke får til å bruke det nye systemet. I et leserinnlegg til Universitetsavisa opplyser han hvilken feilmelding han blir møtt med dersom han forsøker å registrere egenmelding:

"Your browser is not supported! The following are listed browsers are supported:

• Microsoft Internet Explorer 4.0+, Windows 95/98/NT4/2000

• Microsoft Internet Explorer 5.0+, Windows 95/98/NT4/2000

• Netscape Navigator/Communicator 4.5-4.7, Windows 95/98/NT4/2000

• Microsoft Internet Explorer 4.5+, MacOS 7.6+ with Apple Java Runtime MRJ 2.2+

• HotJava 3.0, All Operating Systems"

Det skal være mulig å logge seg på via terminalserver, men det har han ikke fått til. Haugseth konkluderer med at det enkleste nok er å la være å registrere fravær, og heller betale jobbreiser av egen lomme.

Førsteamanuensis Jardar Eggesbø Abrahamsen er Mac-bruker. Heller ikke han er videre imponert over Bluegardens løsning. Forrige uke var han på innføringskurs i PAGAweb. Der ble de ansatte orientert om at heller ikke Windows-brukere med «kompatibel» versjon av IE får tilgang, dersom de har oppdatert Java-versjonen sin.

- PAGAweb en nemlig bare kompatibelt med gamle Java-versjoner. Eller sagt på en annen måte: Systemet er per i dag ikke kompatibelt med noe som helst, skriver Eggesbø Abrahamsen i et blogginnlegg søndag.

IT-avdelingen ved NTNU er kjent med problemet, selv om de direkte ikke er særlig involvert. Løsningen driftes tross alt av Bluegarden selv.

- Ja, jeg er kjent med dette. Det er Internet Explorer som er problemet, sier IT-sjef Tor Holmen ved NTNU i en kort kommentar til digi.no.

Ifølge Holmen skal alle universitetets rundt 5000 ansatte over på PAGAweb-systemet etter hvert.

Oppdatering: digi.no har fått svar fra Bluegarden:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.