Lyse-konsernet kunngjorde i dag at dets selskap innen telekommunikasjon skifter navn fra Lyse Tele til Altibox AS. Navnetbyttet skal være et resultat av selskapets utvikling de siste årene og ambisjonene som ligger i merkevaren Altibox.
I utgangspunktet var Lyse Tele et regionalt selskap som leverte teletjenester i Rogaland. I dag har selskapet partneravtaler med drøyt tretti partnere over hele Norge og i Danmark. Samtidig har Lyse nå flere telekunder enn energikunder.
- Selskapet har i dag flere kunder utenfor nærmarkedet i Sør-Rogaland under merkevaren Altibox. Det er naturlig at selskapsnavnet gjenspeiler dette, sier administrerende direktør i Altibox, Eirik Gundegjerde, i en pressemelding.


Altibox har i dag 141 000 tilknyttende kunder i mer enn 200 norske kommuner, 95 000 av kundene befinner seg utenfor lokalregionen. Datterselskapet Altibox Danmark har 10 000 kunder.
- Ambisjonen er at Altibox AS skal doble kundevolumet de nærmeste årene. Selv om den lokale forankringen gjennom partnerskapet vil være avgjørende også i tiden fremover, vil det i fortsettelsen bli langt viktigere å styrke Altibox som en nasjonal merkevare og dra nytte av stordriftsfordelene dette gir, sier Gundegjerde.
Lyse besluttet i 2002 å satse på utbygging av fibernett. I dag kobler selskapet opp mellom 500 og 1000 nye kunder hver uke. Merkevaren Altibox inkluderer Internett-aksess, digital tv, alarm, mobil- og IP-telefoni fra én og samme leverandør.