RESULTATERFINANS

Oracle-tall viser fortsatt usikkerhet innen IT

Kostnadsstyring ga økt resultat trass i sviktende omsetning.

17. sep. 2009 - 09:41

Oracle publiserte i går sine tall for kvartalet fram til 31. august, regnskapsårets første. Omsetning og resultat var noe svakere enn analytikerne hadde ventet.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor falt omsetningen med 5 prosent til 5,054 milliarder dollar. Driftsresultatet økte med 14 prosent til 1,74 milliarder dollar, mens nettoresultatet økte med 4 prosent til 1,124 milliarder dollar.

Oracles omsetning fordeler seg på nye lisenser, programvareoppdateringer med support, og tjenester. Av disse er oppdateringer og support suverent størst. Her greide Oracle å øke omsetningen med 6 prosent, til 3,117 milliarder dollar. Fra å stå for 55 prosent av selskapets omsetning er oppdateringer og support – altså selskapets etablerte kunder – nå for 62 prosent av omsetningen.

Nylisenssalget sviktet med 17 prosent og havnet på 1,028 milliarder dollar, mens omsetningen av tjenester falt med 22 prosent til 909 millioner dollar.

I Oracles regnskap fordeles programvareomsetningen på to kategorier: applikasjoner og database med mellomvare. Applilkasjoner sto omtrent stille på 1,369 milliarder dollar (fra 1,374 milliarder), mens database med mellomvare falt med 0,8 prosent til 2,776 milliarder dollar. Den sterkeste tilbakegangen var innen nye lisenser på database med mellomvare, på 22 prosent til 711 millioner kroner. Det kan delvis forklares med at man ventet på Database 11g Release 2 som ble allment tilgjengelig 31. august.

Geografisk sett står Oracles omsetning i Amerika omtrent stille på 2,671 milliarder dollar i augustkvartalet i år, mot 2,867 milliarder dollar i fjor. I Europa, Midtøsten og Afrika er nedgangen 10,3 prosent til 1,642 milliarder dollar, mens den er 9,0 prosent i Asia og Stillehavet.

Oracle avsluttet kvartalet med 84 639 ansatte, 923 færre enn for tre måneder siden.

Analytikere – både Cnet.com og Wall Street Journal siterer Mark Murphy i Piper Jaffray – forklarer at augustkvartalet tradisjonelt sett er Oracles svakeste, og at omsetningssvikten ikke er oppsiktsvekkende når det økonomiske klimaet oppmuntrer bedrifter til å utsette investeringer i ny programvare og heller prøve å tyne mer verdi ut av det de allerede har.

Oracles anstrengte forhold til SAP kom fram i to ulike kommentarer fra selskapets to nestkommanderende, Charles Phillips og Safra Catz. SAP er både partner og konkurrent: De er Oracles fremste konkurrent innen bedriftsapplikasjoner, samtidig som mange av deres partnere kjører SAP-applikasjoner på toppen av Oracles database.

Phillips pekte på at applikasjonene til Oracle vokste raskere enn SAP i alle geografiske områder, og at forskjellen er spesielt påtakelig i Nord-Amerika.

Catz forklarte at noe av tilbakegangen innen salget av databasen kan forklares med svakheter hos partnere som SAP. En talsperson for SAP avviser dette overfor Wall Street Journal.

I inneværende kvartal venter Catz null til 3 prosent vekst i den samlede omsetningen sammenliknet med andre kvartal i fjor.

Hun tror nylisenssalget vil stå stille eller minke med opptil 10 prosent. På spørsmål om forholdet til Sun, gjentok Catz en tidligere påstand om at Sun vil bidra med 1,5 milliarder dollar i økt fortjeneste for Oracle i løpet av det første året etter at oppkjøpet er fullført.

Oracle venter fortsatt på at EU skal godkjenne kjøpet. Da tallene ble presentert ble EUs argumenter mot Oracles eierskap til friprogdatabasen MySQL ikke kommentert. Analytiker Mike Murphy i Piper Jaffray sier 74 prosent av Oracles partnere ser positivt på kjøpet av Sun, og at oppkjøpet vil styrke Oracle i konkurransen med IBM.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra