Det har gått halvannet år siden Google kjøpte annonsebørsen DoubleClick for 3,2 milliarder dollar. Hensikten var å gi Google fotfeste i markedet for banner- og videoannonser, og utvide selskapets inntektsgrunnlag. Den vesentlige verdien i DoubleClick var verktøy for å selge og vise grafiske annonser.
Hittil har ikke DoubleClick svart til Googles forventninger om betraktelig økt fortjeneste. Fortsatt står søkeannonser solgt gjennom AdSense og AdWord for 95 prosent av Googles årsomsetning på rundt 22 milliarder dollar. Yahoo har antakelig tjent mer på sitt kjøp av Right Media – også i 2007, for 526 millioner dollar –som opererer etter de samme prinsippene som DoubleClick, og som de blant annet har brukt flittig på sin egen svært omfattende innholdssatsing. I USA har også Microsoft markert seg med sin egen børs for bannerannonser.
I sin analyse av det amerikanske markedet for nettannonser, konstaterer Interactive Advertising Bureau at i 2008, ble det omsatt søkeannonser for 10,5 milliarder dollar, og bannerannonser for 7,6 milliarder dollar.
I dag lanserer Google en ny integrert annonsebørs for både søkeannonser og banner- og videoannonser: DoubleClick Advertising Exchange.
Denne annonsebørsen tilbyr annonsører og byråer en rekke verktøy for å samordne søkeannonser og bannerannonser, for å målrette kampanjer geografisk eller mot definerte målgrupper, og for å styre prising. Det er også mulig for innholdsleverandører å bruke børsen til å få solgt ledig annonseplass mer effektivt og til høyere priser, fordi DoubleClick Ad Exchange opererer i sanntid og tilbyr verktøy for å tilpasse annonseplassering og målgruppe.
Videre gir annonsebørsen annonsører mulighet til å overvåke markedskampanjer og måle resultater.
Følgen blir, ifølge Google, at markedet for bannerannonser utvides kraftig. Uttalelser fra selskapets ledelse går ut på at bannerannonsering har et stort uutnyttet potensial. (Visepresident Neal Mohan er referert slik i alt fra Reuters til Business Week.)
Det advares at Googles fortjeneste på bannerannonser vil forbli forholdsvis beskjedne i overskuelig framtid, dels fordi selskapet tar seg svært lite betalt per klikk på bannerannonse, dels fordi det vil ta tid for annonsører og byråer å finne ut av hvordan den kombinerte børsen for banner- og søkeannonser kan utnyttes effektivt.
Blant faktorene som taler til Googles fordel, er at svært mange innholdsleverandører allerede har et kundeforhold til DoubleClick, og at kombinasjonen av DoubleClick, AdSense og AdWord gir et enormt kundegrunnlag.
Google ser for seg at annonsebørsen kan gi større inntekter for innholdsleverandører som kan garantere visning mot avgrensede målgrupper: Annonsører kan være mer interessert i å betale for eksempel 100 kroner per tusen visninger hvis målgruppen er avgrenset slik de ønsker, enn 50 kroner per tusen visninger overfor et mer udefinert publikum. Det er nettopp dette som er hensikten med programvaren som styrer den nye annonsebørsen, og som det altså har tatt halvannet år å programmere og tilrettelegge for Googles infrastruktur.
Google forsikrer at brukerinformasjon samlet gjennom annonseklikk skal holdes strengt atskilt fra brukerinformasjon samlet gjennom Googles øvrige tjenester, som søk og e-post.
Microsoft har ikke villet kommentere Googles nye lansering. Uttalelser fra Yahoo går ut på at de betrakter markedet for bannerannonser som fragmentert, og at de ser fram til at mer konkurranse kan bidra til å gjøre markedet større.
Les også:
- [03.05.2010] EU-domstol rydder opp i søkeannonser
- [19.02.2010] EU og USA klarerer Microsofts Yahoo-avtale
- [25.09.2009] Fortsatt nedgang for nettannonsering
- [22.12.2008] Google taper terreng innen nettannonser