BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nettskyen betyr dramatisk rolleendring

Alle som leverer IT-tjenester vil oppleve en ny rolle med nettskyen, mener ErgoGroup.

30. sep. 2009 - 07:17

ErgoGroup er blant IT-driftselskapene med løsninger som svarer til den gjengse definisjonen av nettskytjenester eller «cloud computing»: Delte tjenester basert på virtualisert drift, som er tilgjengelig over Internett gjennom Internett-standarder, der kunden betjener og forsyner seg selv, og faktureres automatisk ut fra hva de faktisk har brukt.

På konsernets årlige samling IT-tinget i Tønsberg i forrige uke, foredro ErgoGroups direktør for strategi og forretningsutvikling, Jakob van der Hagen, om hvordan de ser på nettskyen og dens betydning i årene framover.

– Vi tror at cloud computing vil dramatisk endre ErgoGroups rolle og rollen til alle aktører innen leveranser av IT-tjenester, sa Hagen.

«Alle» husker hypen rundt ASP (application service provider) for ti år siden.

– Mye har skjedd siden ASP var hot. Hindringer er fjernet. Dette har en helt annen substans. Det har skjedd ting hos kunder, leverandører og i teknologien. Det viktigste som skiller nettskyen fra ASP er standarder. I nettskyen skal du kun trenge en nettleser for å få tilgang til tjenestene. Standardene gjør det også mulig å legge ut tjenester som aksesseres av andre applikasjoner.

Teknologileverandører som Citrix, Microsoft og VMware skiller gjerne mellom «public cloud» der man tilbyr tjenester over Internett, «private cloud» der man organiserer interne tjenester fra egen datasentral etter nettskyprinsippet, og «community cloud» der nettskyen henvender seg til spesielle nisjer. Fra ErgoGroups synspunkt dreier det seg først og fremst å organisere tjenester til eksterne kunder.

– Den fremste drivkraften er at nettskyen er noe kundene vil ha, sier Hagen.

– De ser at nettskyen innebærer redusert investeringsbehov og større fleksibilitet. Konseptet er svært tiltrekkende fra et forretningsståsted. Man er garantert ytelse og stabilitet uavhengig av antall brukere. Det er lett å innføre nye tjenester og funksjoner. Man kan fokusere på forretningsnytte i stedet for på selve systemene.

Hagen legger til at nettskyen også har fordeler når det gjelder sikkerhet.

– Ansvaret for sikkerheten ligger hos den som leverer tjenesten. Det forekommer aldri data som skal lagres lokalt.

En annen drivkraft for nettskyen, er at man i dag er vant med å nå tjenester over nettet. Nettskyen innebærer at også IT-tjenester styres på den måten.

– Et tredje moment er den teknologiske utviklingen, særlig virtualisering og bredbånd. Virtualisering gjør det enklere å skalere, mens raskere nettforbindelse gjør det enklere å utveksle informasjon. Vi merker at stadig mer programvare kommer med innebygget funksjonalitet for nettskyen, og at også lisensmodellene tilpasses.

Nettskyen gir endrede konkurranseforhold.

Hagen nevner at Microsoft selv er en konkurrent, og at det er vanskelig for ErgoGroup og andre å tilby Exchange over nettskyen like rimelig som Microsoft selv.

– Men vi har kunder som kjøper support for Exchange fra oss, selv om de kjøper selve Exchange fra Microsoft.

Hagen understreker at nettskyen fortsatt er svært liten, målt i brukere og bruksintensitet. Det som vokser raskt, vil antakelig bli stort.

– Det er noen negative faktorer. Tilbudet i nettskyen består i stor grad av konsumentpregede gratistjenester, og av nisjeapplikasjoner for bedriftsmarkedet. De virksomhetsorienterte tilbudene passer best for mindre virksomheter med enklere behov, selv om enkelte, som Salesforce, har megakunder.

Nettskyen står allerede sterkt nok til at det er enkelt for den som skal opprette en ny bedrift i Norge i dag, å hente alle IT-tjenester fra nettskyen, konstaterer Hagen.

– Hvor raskt nettskyen greier å vokse er avhengig av i hvilken grad IT-leverandørene håndterer en lang rekke utfordringer. Forutsetningene for å løse dem, ser ut til å være tilstede. Det er for eksempel ingen religionskrig mellom konkurrerende teknologiske verdener. Alle skjønner at gode standarder må på plass.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Samspill mellom tjenestene en bedrift henter fra nettet, og tjenestene den produserer i eget IT-system, er blant de største utfordringene, mener Hagen. Faktisk og følt sikkerhet og personvern er andre.

– Potensielle kunder tenker også på avstanden til forretningskritiske data, og hvordan det i praksis vil forholde seg når de skal bytte fra en nettskyleverandør til en annen.

Hagen tror nettskyløsninger vil starte med enkle ting som Exchange og Office, og med nisjeapplikasjoner som man bruker relativt sjelden og ikke ønsker å kjøpe. Som eksempel nevner han budsjettering, der man trenger et system bare noen uker hvert år.

Blant tjenester ErgoGroup selv kan levere etter nettskymodellen, nevner Hagen Exchange, Sharepoint, CRM, ulike sikkerhetstjenester, Agresso og ePhorte. Løsningene omfatter administrative verktøy, brukerbestilling, forhandlerportal – alt levert gjennom nettleser – samt automatisk utrulling, automatisk fakturering, og integrasjon av tynnklientløsninger.

– Fremover vil vi utvide til å kjøre full Office og Dynamics (AX og NAV), samt verktøy for å håndtere kredittkort.

ErgoGroups egne IT-systemer kjører virtualisering fra VMware, selv om tjenestene i stor grad er Microsoft-orienterte. Hagen åpner for at ErgoGroup vil sikre stabilitet og skalerbarhet i sin egen nettsky gjennom avtaler med andre nettskyleverandører, slik at de selv raskt kan utvide etter behov.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.