Både IDC og Gartner har nettopp publisert sine anslag over utviklingen i pc-markedet i tredje kvartal, målt i volum, altså ikke omsetning.
Anslagene viser at leveransene var større enn ventet, og at framgangen først og fremst skyldes forbrukermarkedet. I forkant av skolestart, har det vært solgt store mengder små og rimelige bærbare maskiner.
Ifølge Gartner vokste de globale leveransene med 0,5 prosent til 80,9 millioner enheter, sammenliknet med samme kvartal i fjor. De fem store merkene (Acer, Dell, HP, Lenovo og Toshiba) har styrket sin dominans, med en samlet markedsandel på 61,7 prosent, mot 56,6 prosent for et år siden.
Gartner sier de hadde ventet et fall i pc-leveransene i tredje kvartal på 5,6 prosent. Den beskjedne økningen på 0,5 prosent tolkes følgelig som et positivt tegn. Fra andre kvartal i år er den sekvensielle veksten 18 prosent, noe analyseselskapet betegner som uvanlig høyt.
Det advares at prisfallet vedvarer, og at det stiller store utfordringer til pc-leverandørene.
HP styrker sin stilling som verdens største pc-leverandør, med en vekst langt over markedet. Acer vokser enda mer – nærmere 24 prosent – og erobrer andreplassen fra Dell, som opplever en tilbakegang på 6,7 prosent. Også Lenovo og Toshiba vokser langt mer enn markedet.
Gartner venter ikke at Windows 7-lanseringen 22. oktober vil få spesielt store følger: Det kan slå positivt ut i forbrukersalget før jul, men bedrifter antas ikke å starte overgangen til Windows 7 før mot slutten av 2010.
I USA opprettholder Dell sin posisjon som landets største pc-leverandør, trass i 8,9 prosent færre leveranser, sammenliknet med tredje kvartal i fjor, i et marked som øker med 3,9 prosent. Her slår prisfallet på pc-er spesielt kraftig ut: Gartner sier deres foreløpige tall tyder på at amerikanerne i gjennomsnitt betaler 20 prosent mindre for en pc enn de gjorde for et år siden. Apple opprettholder posisjonen som USAs fjerde største pc-leverandør: Toshiba på femte plass haler kraftig innpå, med en vekst i leveransene på 45,8 prosent. Skillet i markedsandel mellom de to er nede i 8,8 prosent mot 8,0.
I «Emea» (Europa, Midtøsten og Afrika), faller pc-leveransene med 10,1 prosent. Verst stilt er det sentrale Øst-Europa, deretter Vest-Europa. Markedet i Vest-Europa er ellers preget av at små bærbare kjøpes av stadig flere forbrukere, mens bedriftsmarkedet beskrives som svakt.
Ifølge IDC vokste de globale pc-leveransene med 2,3 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år.
Ellers sammenfaller deres tall og tendenser grovt sett med det Gartner publiserer, bortsett fra at IDC tror HP er større enn Dell i USA.
Dells tap av markedsandel målt i leveranser må sees i lys av det som er selskapets hovedprioritering for tiden: Dell er i en omstillingsprosess der det fokuseres på lønnsom vekst, ikke på å selge så mye som mulig.
Les også:
- [14.01.2010] Pc-salget vokser kraftig
- [24.11.2009] Spår voldsom vekst innen bærbare pc-er
- [20.11.2009] Halvert overskudd i Dell
- [20.10.2009] Silicon Valley ikke lenger drivkraft innen IT
- [20.10.2009] Apple-tall sjokkerte selv optimistene
- [16.07.2009] PC-smellet mindre enn ventet