TELEKOM

Microsoft har funnet igjen tapte mobildata

Unngår kanskje massesøksmål.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. okt. 2009 - 16:09

Microsoft melder i dag at selskapet har gjenopprettet i alle fall det aller meste av brukerdataene som forsvant da Sidekick-tjenesten, som Microsoft-eide Danger driver sammen med T-Mobile, opplevde driftsstans den 2. oktober.

En del av de tidligere meldingene fra blant annet T-Mobile om problemet, er ikke lenger tilgjengelige, men ifølge blant annet Engadget meldte mobiloperatøren i forrige uke at dataene mest sannsynlig var tapt.

Microsoft skal snart lansere nettskytjenesten Azure og flere har skrevet at Sidekick-hendelsen ikke er noe godt bevis for selskapets evner til å ta vare på kundenes data, noe som er en sentral del av nettskyen. Det må dog understrekes at Sidekick-tjenesten ikke bygger på samme løsning som Azure.

Det man i alle fall kan lære av denne hendelsen, er at kundene bør ha en egen, lokal kopi av alle dataene som lagres i nettskyen, dersom dataene er viktige.

Allerede skal en del kunder ha kontaktet advokat og vurderer å gå til søksmål mot T-Mobile og tjenesteleverandørene, blant annet Microsoft, som følge av de tapte dataene, som inkluderer blant annet adressebøker, fotografier og kalenderinformasjon. Dersom dataene virkelig blir tilgjengelig, faller nok mye av grunnlaget for søksmålene bort, selv om kundene har måttet unnvære dem to uker til nå.

Microsoft skal sammen med T-Mobile komme med en ny oppdatering om gjenopprettelsen av dataene senest på lørdag denne uken.

Microsoft skriver i en pressemelding at selskapet beklager hendelsen. Det opplyses også at selskapet har funnet årsaken til feilen som førte til datatap i den sentrale databasen og i backup-en til denne.

- Vi bygger systemet må nytt, komponent for komponent, for å gjenopprette dataene på den måten. Dette er en omhyggelig prosess som har tatt betydelig med tid, men var nødvendig for å bevare integriteten til dataene, opplyser Roz Ho, sjef for Premium Mobile Experiences hos Microsoft.

Videre opplyses det at selskapet nå setter i drift tiltak som skal sikre at dette ikke skjer igjen. Dette inkluderer først og fremst stabilitetsforbedringer og en mer fleksibel backup-prosess som skal sikre at integriteten til database-backupene bevares.

T-Mobile opplyser på Sidekick-nettstedet at kunder som eventuelt vil lide under permanent tap av dataene, får et gavekort med verdi på 100 dollar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.