Det norske PC-markedet faller kraftig, hvis man måler i antall solgte maskiner. Totalt ble det bare solgt drøyt 353 000 PC-er i tredje kvartal, ifølge Finansavisen.
På samme tid ifjor ble det solgt over 421 000 datamaskiner. Tallene inkluderer både bærbare og stasjonære PC-er.
Nedgangen er altså på rundt 16 prosent.
Tross dårligere tider, er det både vinnere og tapere i dette markedet.
To produsenter utmerker seg ved å øke salget det siste året. Toshiba klatrer hele 45 prosent og står igjen som den store vinneren.
- Forklaringen er hard jobbing. Vi holder på å komme oss opp på det nivået som Toshiba er på ellers i verden, sier norgessjef Per Jostein Ørslien til Finansavisen.
Den andre selskapet som gjør det godt for tiden er Apple. Salget deres øker 14 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2008.
Store PC-produsenter som HP, Acer og Dell faller noe mindre enn totalmarkedet, og befester slik sett posisjonene sine som markedsledere.
HP dominerer fortsatt listen slik de har gjort de siste årene, men utfordres stadig av Acer. Selskapenes PC-salg falt med henholdsvis 12 545 (HP) og 9 428 maskiner (Acer), noe som utgjør 10 og 9 prosents tilbakegang.
Les også:
- [20.11.2009] Halvert overskudd i Dell
- [20.10.2009] Apple-tall sjokkerte selv optimistene
- [01.07.2009] IT-nedgangen varer minst ut året
- [25.06.2009] Dempet pessimisme i pc-markedet
- [04.06.2009] Stadig færre kjøper pc rett fra produsenten
- [02.03.2009] PC-bransjen vil blø som aldri før
- [03.02.2009] Mini-bærbare reddet pc-salget i Europa