Trass i omsetningssvikt på 27 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor, til 5,45 milliarder dollar, greide Motorola å vende et nettoresultat på 397 millioner dollar til et beskjedent overskudd på 12 millioner, viser tallene som er publisert for kvartalet fram til 3. oktober, regnskapsårets tredje. For første gang på lenge er det et driftsoverskudd, på 128 millioner dollar, mot et driftsunderskudd på 452 millioner dollar for et år siden.
Analytikerne hadde ventet noe høyere omsetning, og at Motorola skulle gå i null.
Selskapet opplever sviktende omsetning i alle sine tre forretningsområder: Ved siden av mobiltelefoner («Mobile Devices») har de produkter innen mobilitet for henholdsvis hjem («Home and Networks Mobility») og bedrift («Enterprise Mobility Solutions).
For ett år siden var mobiltelefoner Motorolas største salgsvare. Slik er det ikke lenger. Enhetens omsetning er nesten halvert, fra 3,12 milliarder dollar til 1,69 milliarder. Innen hjem og nettverk sviktet falt omsetningen med 15 prosent til 2,01 milliarder dollar, og innen bedriftsmobilitet var tilbakegangen 13 prosent til 1,77 milliarder dollar.
Det eneste lyspunktet for mobilsalget, er at driftsunderskuddet er redusert fra 840 millioner dollar til 183 millioner. Leveransene er redusert fra 25,4 millioner enheter til 13,6 millioner.
Det har lenge vært snakk om at Motorola skulle selge mobiltelefonavdelingen. Det oppgis to grunner til at planene er lagt på is: Det allmenne økonomiske klimaet er ikke gunstig for dem som vil selge selskaper, og man ønsker under alle omstendigheter å gjenopprette i det minste tilnærmet lønnsom drift før man selger.
Motorola har i dag to likestilte administrerende direktører, hvorav Sanjay Jha har ansvaret for mobiltelefonavdelingen. Det er han som har drevet gjennom endringene som gjør at tapet per solgt mobiltelefon er langt mindre nå enn den var i fjor. Det var også han som tok initiativet til å satse på mobiltelefoner basert på Google-systemet Android. I disse dager er det rett før to av disse lanseres i USA, kalt henholdsvis Cliq (selges gjennom T-Mobile USA) og Droid (selges gjennom Verizon).
New York Times har en interessant artikkel om hvordan Jha har overhalt kulturen i Motorola og skapt ny optimisme blant de ansatte i mobiltelefonavdelingen, ved å snu opp ned på en organisasjonsform som hindret effektive beslutninger, produktutvikling og produksjon. Han erstattet den hierarkiske modellen der én sjef hadde ansvaret for alt omkring én type produkt – fra utvikling til produksjon, markedsføring og salg – med en modell tilsvarende Cisco, med felles strategisamlinger, felles produktplaner, felles utviklingsavdeling og så videre.
Da Jha kom til Motorola, oppdaget han at selskapet brukte 22 ulike skjermstørrelser, hver i forskjellig størrelse og krav til programvare. Organisasjonsstrukturen forklarte også hvorfor Motorola-telefonene ble stadig hengende etter utviklingen i alle store overganger, 3G, fargeskjerm, kamera, trykkskjerm og fullverdige tastaturer. Android-telefonene skal markere den endelige avslutningen på denne epoken.
Jha advarer at mobilavdelingen vil gå i minus også i fjerde kvartal, og oppnå nullresultat i løpet av 2010.
Les også:
- [12.02.2010] Ny visjon bak Motorolas deling
- [29.10.2009] Motorola først med Android 2.0
- [03.08.2009] Motorolas mobilsalg i fritt fall
- [04.05.2009] Nytt katastrofetap for Motorola
- [04.02.2009] Motorola tviholder på mobiltelefoner