I mars i år fortalte den kinesiske pc- og serverleverandøren Lenovo – kjent for sitt oppkjøp av IBMs pc-avdelingen i 2005 – at de gjennomførte en restrukturering ulik alle konkurrentenes.
I tillegg til å nedbemanne og effektivisere, omorganiserte de for å få bedre fokus på Kina og andre vekstmarkeder. Mens konkurrentene i hovedsak fortsatte å kive om mettede markeder i rike land, har Lenovo trappet opp på hjemmemarkedet og i andre land der det fortsatt er stor etterspørsel på både bedriftsmarkedet og forbrukermarkedet. (Se artikkelen Lenovo deler seg i to pluss to.)
Omleggingen greide ikke å berge junikvartalet fra en rød bunnlinje, men i kvartalet fram til 30. september, regnskapsårets andre, ser medisinen ut til å ha virket.
Sammenliknet med samme kvartal i fjor falt omsetningen med 5,2 prosent til 4,10 milliarder dollar, samtidig som nettoresultatet ble mer enn doblet, fra 23,4 millioner dollar til 53,1 millioner. I volum økte leveransene med 17 prosent, og Lenovo har nå en rekordhøy andel av det globale pc-markedet, målt i volum: 8,9 prosent.
Analytikerne hadde ventet et positivt nettoresultat på 20,5 millioner dollar, ifølge Dow Jones Newswires. Dette må karakteriseres som skivebom, og kan avspeile manglende forståelse av rollen Kina og andre vekstmarkeder spiller i verdensøkonomien.
Hjemmemarkedet spiller en avgjørende rolle for Lenovo: I volum økte pc-leveransene i Kina med 28 prosent sammenliknet med i fjor, og omsetningen på 2,0 milliarder dollar svarer til 49 prosent av selskapets samlede omsetning.
Nedgangen i omsetning forklares av overgang til rimeligere pc-er og aggressiv priskonkurranse. Sammen med økte priser på komponenter – prisen på pc-minne vokser nå kraftig – bidrar dette til at bruttomarginen er falt fra 13,1 prosent i fjor til 10,6 prosent i år. Lenovo sier de regner med at bruttomarginen nå vil stabilisere seg på rundt 10,6 prosent.
Selskapet advarer at de to kommende kvartalene vil være «utfordrende», og at det globale pc-markedet er ennå ikke restituert.
Les også:
- [27.05.2010] Slutt på røde tall i Lenovo
- [04.02.2010] Lenovo vokser raskest
- [06.08.2009] Lenovo blør mer penger
- [22.05.2009] Triste tall også fra Lenovo
- [26.03.2009] Lenovo deler seg i to pluss to